Realita dneška je neradostná a nič na tom nemení ani technický pokrok a hospodárska prosperita časti ľudstva. Niektorí myslitelia konštatujú, komentujúc súčasnú krízu, že po stredoveku neprišiel novovek, ale temnovek. Vedecko-technický pokrok nebol zosúladený s duchovnými potrebami človeka, ba zdá sa, že ide proti nim. Vzniká nezdravé napätie a hodnotový zmätok. Prorokov, mysliteľov, kňazov a kazateľov nahradili „odborníci“, ktorí síce – ako to múdro vyjadril František Xaver Šalda – vedia, ale nevidia, súc v zajatí materialistickej krátkozrakosti. Takíto odborníci nemajú zmysel pre jednotiaci celostný pohľad, pre živú syntézu a obzor viery, prejavuje sa u nich „modloslužba faktickosti“. Pestujú vedu, ktorá nemôže dať ľuďom to, čo najviac potrebujú, teda mravný príklad a vzor: „Človek nežije a nemôže žiť z formuliek, z litier, z cifier ani z ničoho iného nakopeného výlučne materiálnym poznaním. To všetko sú len podmienky, ktoré musia byť oživené duchom a ním premenené v mravnú a tvorivú energiu“ (František Xaver Šalda: O umení, kultúre a spoločnosti).
Konzumná spoločnosť nevenuje dostatočnú
pozornosť exaktne síce nezmerateľným, no predsa nadovšetko dôležitým kultúrnym
a etickým hodnotám. Alebo vymýšľa akési nové hodnoty, ktoré sa však skôr
či neskôr ukážu ako falošné. Takzvané odborné riešenia sú ako záplaty narýchlo
našité na bujnejúce problémy – neliečia, iba zakrývajú. Prispieva k tomu
virtuálna realita, vytvorená v priestore internetu, ktorá môže byť veľmi
klamlivým zrkadlom, nehovoriac o šírení závislosti na iluzórnych
predstavách a kontaktoch.
Novodobej mentalite, ktorá obľubuje nestálosť,
vyhovuje prispôsobivá ideológia New Age. Jej prívrženci chcú vytvoriť nového
človeka. Kardinál Sarah poukazuje na to, že vo svete vedy sa dnes bežne používa
pojem „transhumanizmus“, ktorý má znamenať prechod k novému druhu
existencie človeka uctievajúceho samého seba realizovaním nových myšlienok,
poznatkov a možností. Kardinál to nazýva chimérou zrodenou z pýchy,
ktorá je nebezpečná, pretože nesprávne vykladá, čo je to sloboda
a dôstojnosť človeka: „Nové životné pravidlo znie: zabudni na nebo, aby si
bol konečne úplne slobodný a aby si bol sám sebou“ (Robert Sarah: Boh
alebo nič). Ibaže s myšlienkou na nebo človek pochováva aj dobro, krásu,
pravdu – zlo sa vydáva za dobro, pravda je okresávaná podľa okolností.
* * *
Vladimír Palko napísal knihu Levy prichádzajú,
v ktorej možno nájsť desiatky príkladov postupného rozkladania
spoločenského systému v mene novej liberálnej budúcnosti. S tým
súvisí vytláčanie kresťanstva z verejnej sféry a podporovanie
konkurenčných ideológií a náboženstiev. Preto sa tak veľmi pestuje
multikulturalizmus, podporuje sa imigrácia ľudí z neeurópskych kultúr do
Európy. Všetky náboženstvá sú vraj rovnocenné, pritom sa neuznáva význam
kresťanstva pri budovaní našej kultúry a civilizácie. Novodobí vykladači
pravdy sú ochotní tolerovať – aj to so sebazaprením – iba „tolerantné
kresťanstvo“, teda kresťanstvo rozriedené, pasívne, submisívne, ktoré nedokáže
potlačiť „antropologickú kultúrnu revolúciu“.
Palko konštatuje, že táto revolúcia prináša
závažné zmeny v nastavení spoločnosti, vrátane morálneho štandardu,
a dodáva, že zmeny prebiehajú rýchlosťou, ktorá vyráža dych. Ešte pred
polstoročím by napríklad predstava dvoch homosexuálov, ktorí si kúpia dieťa,
aby ho mohli vychovávať, vzbudzovala všeobecný odpor, no dnes veľká časť ľudí
na to hľadí ľahostajne. Inštitúcia rodiny je v ohrození. Kedysi bolo
samozrejmosťou, že deti sa rodia v manželstve, teraz je to inak – v európskych
krajinách sa stále viac detí rodí mimo manželstva, niekde je ich podiel dokonca
nadpolovičný: „Ani Slovensko nie je výnimkou. Ešte v osemdesiatych rokoch
sa rodilo mimo manželstva zhruba každé dvadsiate dieťa, dnes to bude čoskoro
každé tretie“ (Vladimír Palko: Levy prichádzajú). Podobne nepriaznivý je vývoj
rozvodovosti. Počet rozpadnutých manželstiev a rozbitých rodín rýchlo
vzrastá. Ak pred niekoľkými desaťročiami bolo rozvedené približne každé desiate
manželstvo, v súčasnosti je to takmer každé druhé. Najhoršie je, že tento
trend začína byť všeobecne akceptovaný. Kultúrna scéna sa prejavuje nekultúrne
a široko propaguje voľné zväzky, sexuálnu promiskuitu a všelijaké
čudesné formy spolužitia, ktoré majú nahradiť manželstvo a normálnu
rodinu.
Revolúcia, ktorej sme svedkami, je
antropologická. Zameriava sa na človeka, ale nepomáha mu, nerobí ho lepším ani
šťastnejším. Predostiera mu zlé vzory a pomýlené koncepcie. Láka ho na
návnadu slobody, aby ho napokon „oslobodila“ aj od objektívnej pravdy: „Čo je pravda?
Táto opovržlivá otázka Pontského Piláta je krédom revolúcie“ (Vladimír Palko:
Levy prichádzajú). Stierajú sa rozdiely medzi rozumným a nerozumným
konaním, lebo niečo také ako Boží zákon sa neuznáva. A kríza sa prehlbuje.
Výrazným krízovým znakom je neistota,
vyplývajúca zo zahmlievania základných pojmov a právd. Pat Buchanan hovorí
o chýbajúcej morálnej istote, ktorá by ľudí viedla k jasným
rozhodnutiam a občianskej odvahe. Väčšina sa bojí – napriek proklamovanej
slobode slova – vyjadriť otvorene svoj názor. Kombinácia ekonomických
a politických tlakov vedie jedinca do neslobodného postavenia – je to
nesloboda paradoxná, paradoxná svojou hybridnosťou, dvojtvárnosťou.
Buchanan hovorí aj o „mravnej hnilobe“,
rozkladajúcej euroamerickú civilizáciu. Neustále obviňovanie – politicky
motivované a účelové – z rasizmu, homofóbie, fanatizmu či extrémizmu
spôsobilo ujmu tradičnému hodnotovému poriadku. Zdravý rozum ustupuje takzvanej
politickej korektnosti, normálnosť ustupuje nenormálnosti. Najviac je tým
postihnutá nová generácia, ktorá už vyrástla v atmosfére zvrátených
predstáv – všade sa stretáva s obscénnosťou, hrubosťou, pornografiou,
a nič iné prakticky nepozná. Mnohé zvrátené tézy sa stali súčasťou štátnej
politiky, boli zapracované do zákonov a ich propagátori tvrdia, že už
nemôžu byť vzaté späť, lebo by šlo o porušenie ľudských práv. Ide vskutku
o trúfalý experiment: „To, čo skúšame, je naozaj smelé. Západný človek sa
rozhodol, rovnako ako Lucifer a Adam, neposlúchať Boha a myslí si, že
sa sám sebe môže stať Bohom a že to zostane bez následkov. Západný človek
zavrhnutím kresťanstva hovorí: Prostredníctvom lekárskej a biologickej
vedy sme sa naučili, ako zachraňovať život, ako predlžovať život, ako ho
vytvárať a klonovať... Naša globalizovaná ekonomika sľubuje blahobyt
všetkým prostredníctvom voľného trhu a slobodného obchodu. Globálna
demokracia nám prinesie svetový mier... Boh bol dobrým letovým inštruktorom,
dnes ho už však nepotrebujeme. My preberáme riadenie“ (Patrick J. Buchanan:
Smrť Západu).
Ján Maršálek
(Úryvok z knihy Spoločnosť bez svetla, ktorá vyšla vo vydavateľstve Post Scriptum.)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.