Ľudovít Košík |
Po siedmych rokoch som sa rozhodol znova
putovať po najsvätejších miestach tohto sveta, kde prežil svoj život Pán Ježiš
Kristus. V piatok 17. februára sme sa s mojím štrnásťročným synovcom Tomášom v
skorých hodinách na bratislavskej hlavnej stanici stretli s pani Vierkou z
cestovnej kancelárie a naším sprievodcom Antonom Solčianskym, aby sme sa
dostali na letisko vo Schwechate, kde sa k nám pripojili ďalší pútnici a letom
do Tel Avivu sa začala naša spoločná púť, ktorej sa zúčastnilo päťdesiat
pútnikov.
Po prílete sme sa presunuli k autobusu, kde nás čakal šofér Ahmud, ktorý nás počas celej púte bezpečne vozil po cestách Izraela a Palestíny, čo v tamojšej hustej a chaotickej cestnej premávke a na úzkych cestách vôbec nebolo jednoduché. Naše ďalšie kroky smerovali do Národnej svätyne Izraela v Beit Shemesh, kde sme slávili svätú omšu a zverili svoju púť do rúk Panny Márie. Večer sme sa ubytovali v Betleheme v Nativity hoteli, ktorý nám poskytoval ubytovanie a polpenziu, okrem jednej noci v Nazarete, počas celej púte.
V sobotu sme skoro ráno smerovali do
Jeruzalema a deň sme začali svätou omšou v kostole Ježišovho slávnostného
vstupu do Jeruzalema v časti Betfage. Prešli sme cez Olivovú horu, zastavili
sme sa pri kostolíku Dominus Flevit – Pán zaplakal, pozerali sme sa na centrum
Jeruzalema a pozostatky Jeruzalemského chrámu, Zlatú bránu, ktorá je
zamurovaná, miesto obklopené hrobmi mnohých Židov. Pokračovali sme na mieste,
kde Ježiš naučil učeníkov modlitbu Otče náš a v niekoľkých jazykoch sme sa ju
aj spoločne pomodlili – vďaka tabuliam s textom modlitby, ktoré sú v
tamojšom kostole i v jeho nádvorí umiestnené.
V ortodoxnom kostole Zosnutia Panny Márie sme
si uctili jej ikonu. Zastavili sme sa pri hrobke prorokov Malachiáša,
Zachariáša a Agea. Prešli sme Getsemanskou záhradou a mali sme možnosť modliť
sa v kostole, na mieste, kde sa Ježiš potil krvou. Autobus nás potom previezol
na opačnú stranu Jeruzalema, a tu sme navštívili Večeradlo a spoločne sme sa
modlili desiatok ruženca svetla a uvažovali o Ježišovej poslednej večeri. Boli
sme upozornení na hrob kráľa Dávida a prešli sme ku kostolu Petrovej zrady,
kráčali po schodoch, ktorými iste kráčal mnohokrát aj Ježiš. Vďaka vyvýšenému
vyhliadkovému miestu sme so pozreli opačnú časť Jeruzalema, na ktorej sme boli
v doobedňajšom čase. Následne sme sa presunuli k budove izraelského parlamentu
a náš sprievodca nám pri symbole Izraela, sedemramennom svietniku s reliéfmi z
dejín izraelského národa, povedal, že Izrael nemá ústavu, má dvanásť zákonov,
ktoré vychádzajú zo Starého zákona. Pred západom slnka sme ešte navštívili púšť
pri Betleheme s výhľadom na Mŕtve more.
V nedeľu sme boli po celý deň v mieste
Ježišovho narodenia, v Betleheme. Svätú
omšu sme slávili v novom kostole pri Jaskyni mlieka. Kostolík predstavuje podľa
legendy miesto, kde sa schovala Panna Mária pri úteku do Egypta a zatiaľ čo
dojčila Dieťa, kvapka z jej mlieka padla na skalu, čím jaskyňa úplne zbelela.
Jaskyňa, premenená na kaplnku, sa stala cieľom pútí matiek – aj moslimiek,
ktoré prosia o dar dieťaťa. Tu sme mohli napísať svoje úmysly, za ktoré sa
tu rehoľné sestry pred vystavenou Sviatosťou oltárnou modlia. Na vybudovanie
nového kostola prispeli aj Slováci. Navštívili sme aj Baziliku Narodenia Pána,
aj Jaskyňu narodenia, taktiež kostol sv. Kataríny Alexandrijskej i miesto,
kde žil a bol pochovaný sv. Hieronym; nakúpili sme si suveníry a prešli sme sa
súčasným Betlehemom.
Pondelok patril znova Jeruzalemu, návšteve
Baziliky Božieho hrobu. Uctili sme si miesto, na ktorom stál kríž, kameň, kde
Ježiša natierali masťami, miesto, kde sv. Helena našla Kríž, čas sme venovali
prehliadke a modlitbe. Nasledovala prechádzka Jeruzalemom, prechádzali sme
ulicou s množstvom predajných stánkov. Svätú omšu sme mali v kaplnke
Ježišovho bičovania. Navštívili sme kostol sv. Anny s výbornou akustikou i jeho
podzemné priestory, navštívili sme múzeum rehoľných sestier, ktoré boli pôvodne
židovského náboženstva, a mali sme
možnosť vidieť, ako bol Jeruzalem zásobovaný vodou. Tiež sme boli na mieste,
kde bol väznený Ježiš a Barnabáš. Ešte raz sme mali možnosť navštíviť Baziliku
Božieho hrobu a spoločne s františkánmi sa pomodliť krížovú cestu v latinčine.
V katedrále Jeruzalemského patriarchátu sme sa na záver dňa spoločne pomodlili
krížovú cestu v slovenčine.
V utorok sme navštívili Betániu a kostol na
mieste domu Marty, Márie a Lazára, ktorého Ježiš vzkriesil. Presunuli sme sa na
púšť s výhľadom na ortodoxný kláštor, ktorý sa tam nachádza. Pri rieke Jordán
sme si obnovili krstné sľuby. V Jerichu sme mali vo františkánskych priestoroch
katolíckej školy svätú omšu a priestor na obed. Znova prechod púšťou a zastávka
s pohľadom na iný kláštor v púšti a kúpanie v Mŕtvom mori.
Na popolcovú stredu sme sa presúvali do
Galiley. Zastavili sme sa na vrchu Karmel a pripomenuli si zázračné zapálenie
obety Eliáša a jeho boj s kráľom Achabom a jeho pohanskou manželkou
Jezabel. Niektorí vyšli a ostatní sa vyviezli taxíkmi na vrch Tábor, kde sa
Ježiš premenil pred zrakom Petra, Jakuba a Jána, modlili sme sa k kostole
Premenenia Pána, postavenom podľa projektu Antonia Barluzziho, talianskeho
architekta, ktorý projektoval viaceré kostoly vo Svätej zemi. Ubytovali sme sa,
navštívili sme kostol sv. Jozefa na mieste domu, v ktorom Svätá rodina bývala
a kde mal Jozef svoju dielňu, ako aj Baziliku zvestovania, kde sme mali
svätú omšu s udelením popolca.
Vo štvrtok sme mali prvú zastávku v Káne
Galilejskej, kde si manželia, ktorí tvorili asi polovicu účastníkov našej púte,
obnovili manželské sľuby, potom sme boli v kostole na mieste, kde Ježiš
rozmnožil päť chlebov a dve ryby a nasýtil zástupy, pri kostole Petrovho
primátu, ktorý navštívili aj pápeži Pavol VI. a Ján Pavol II., sme slávili svätú
omšu. Navštívili sme Horu blahoslavenstiev, breh Genezaretského jazera,
niektorí poobedovali Petrovu rybu, plavili sme sa po jazere. Zaujímavé bolo
archeológmi odkryté mesto Kafarnaum, kde Ježiš uzdravil Petrovu svokru, sú tam
zrúcaniny synagógy zo 4. storočia, postavenej na mieste tej, ktorú navštevoval
Ježiš, a presklený moderný kostol posvätený v roku 1990.
V posledný deň našej púte – piatok – naše
kroky smerovali do Ein Karemu, kde sme slávili svätú omšu v kostole Navštívenia
Panny Márie, prezreli sme si aj kostol svätého Jána Krstiteľa, uctili sme si
miesto narodenia, postáli sme pri studni a modlili sa Magnifikat
i Benediktus.
Cestou k letisku sme mali ešte zastávku v Abu
Ghosh. Bazilika vzkrieseného Pána je jedinečná
tým, že na tomto mieste bola dvadsať rokov uložená Archa zmluvy –
prenosný svätostánok zhotovený Izraelitmi, s dvoma tabuľami Desatora, Áronovou
palicou a mannou; tiež je to miesto podľa legendy spájané s Emauzskými
učeníkmi. Baziliku postavili križiaci a je v nej výborná akustika, o čom sme sa
pri speve presvedčili.
Púť po miestach spojených so životom Ježiša
Krista nás duchovne obohatila. Telesne unavení, ale posilnení vo viere sme
pricestovali vo večerných hodinách lietadlom do Viedne a odtiaľ do svojich
domovov. Účastníkmi našej púte boli ľudia vo veku od desať do osemdesiatjeden
rokov: slovenskej, českej a chorvátskej národnosti, i kňaz z Nigérie pôsobiaci
v Rakúsku, viacero detí, ktoré mali vtedy prázdniny. Treba vyzdvihnúť vysokú
disciplínu a dochvíľnosť pútnikov i to, že nenastal žiadny vážny problém,
ktorý by bolo potrebné riešiť.
Vďaka Bohu za ochranu a ostatným pútnikom
za vytvorenie skutočného živého spoločenstva!
Ľudovít Košík
::
Rozhovor s autorom: Kresťanstvo
vybudovalo Európu.
::
Prosíme, podporte naše úsilie – komentujte, vyjadrite svoj názor na publikovaný článok... a odoberajte náš vestník (podrobnejšie informácie).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.