POLEMIKA (Vlado Gregor – Ján Maršálek)
Vlado Gregor
Ježiš vyčíta vykladačom Písma a „nakladačom“
zbytočných formálnych bremien, že vzali kľúče od Kráľovstva nebeského, sami
nevchádzajú a druhým vojsť nedovolia. Hovorí aj o tom, že poznáme pravdu a
jedine tá nás vyslobodí. Aj v súčasnosti sa napriek všetkým objektívnym
determináciám máme snažiť používať svoju slobodnú vôľu. K tomu nám Pán Boh
pomáhaj, lebo v tom je naša cena a jediné východisko pre ľudstvo.
Ukazuje sa v poslednom čase priam markantne, že zlo je oveľa zložitejšia a komplexnejšia záležitosť, ako si často predstavujeme. Prvou veľkou odchýlkou od Ježišovho učenia bol Augustínov projekt Božieho štátu a ďalšou veľkou odchýlkou boli projekty v optimistických šesťdesiatych rokoch minulého storočia, ktoré predpokladali, že pomocou ľudských rúk a rozumu vytvoríme raj v Cirkvi a postupne aj na celom svete.
Osídla Satana sú veľmi rafinované a nie je
ľahké nedať sa nimi pomýliť. Stáva sa to ľuďom aj vysoko postaveným a veľmi
inteligentným. Ak však neprestanú byť dobrí a úprimní, hádam ich náš Spasiteľ
zachráni, lebo aj On bol na svojej pozemskej púti taký, teda dobrý a úprimný.
Až na to, že On sa nemýlil, preto ho naďalej treba brať aspoň tak vážne, ako ho
vážne brali tí, ktorí ho ukrižovali. Ukrižovávaný býva aj teraz, aj keď zatiaľ
zväčša len ignorovaním a spoločenskou exkomunikáciou.
Ktorýsi biológ sa vyjadril, že v živočíšnej
ríši je dôležitý len sex a jedlo, a občas aj pri čítaní biblickej ľudskej
histórie máme tento pocit. Ježiš nám však svojím životom a posolstvom dal jasne
najavo, že občas sa sex a pozemský chlieb musia dostať na druhú koľaj, v záujme
prežitia osobnej duše aj v záujme zachovania spoločenstva.
Zdá sa, ešte stále si málo uvedomujeme, že
pochopenie správneho smerovania jednotlivca a aj ľudstva spočíva v pravdivom
tušení a či prežití toho absolútneho dna, na ktoré je možné sa dostať.
Občas aj nevinne, ale často aj vlastným pričinením a precenením sa. Pýcha
peklom dýcha, aj tá maličká a zdanlivo ušľachtilá, ktorú možno nevnímame a
napriek tomu ju, hoci aj násilne, chceme nanucovať ostatným. Milí moji, Boh nás
vidí a chápe, čo sa s nami deje, nenamýšľajme si, že môžeme jeho cesty
kvalifikovane korigovať, hoci by sme patrili hoci aj k tým oficiálne
najkvalifikovanejším.
Keď sa snažíme ísť proti prúdu, v ktorom sa
valí tento svet, považujú nás často za radikálov a občas nám vracajú naše
takmer zúfalé výzvy bez vypočutia či prečítania, teda nám dávajú najavo našu
zbytočnosť. Aj Ježiš hovorí o tom, že oficiálni predstavitelia si niekedy
zakrývajú oči a zapchávajú uši, aby nevideli, nepočuli a nakoniec nechápali, čo
užitočné im chce povedať. Takéto situácie sa, a to aj v Cirkvi,
pravidelne opakujú.
Nerád sa zbytočne chválim, ale jeden zo spisov
ŠtB ma viedol pod heslom Radikál. Budem teda aj teraz radikálny. Zdá sa, že
znova prichádza doba mučeníkov, ba už je tu. Pravda naozaj veľmi bolí, ale
hovoriť ju naozaj stojí za to.
Bože, buď nám milostivý a zachráň nás!
Vlado Gregor
::
Ján Maršálek
Vlado Gregor sa v svojej novej glose
dotýka viacerých viac či menej závažných tém a problémov. Hlavne zmienka o
„Augustínovom projekte Božieho štátu“ ma podnietila, aby som reagoval,
a to polemicky, ale s dobrým úmyslom prispieť k poznaniu pravdy.
Napokon, „filozof má rád námietky“ (ako hovorí Jiří Fuchs), neodmieta
oponentúru, chce o nastolených otázkach viesť dialóg...
Tvrdenie, že úvahy svätého Augustína
o Božom štáte (rozvinuté v rovnomennej knihe) sú „odchýlkou od
Ježišovho učenia“, považujem za prejav nepochopenia myšlienok tohto veľkého
teológa a filozofa, ktorý (to treba zdôrazniť!) nesie titul učiteľ Cirkvi.
Pravda, Augustínov obraz Božieho štátu nie je
dogmou, no podľa mňa je vynikajúcim vyjadrením kresťanskej pravdy.
V podstate hovorí o tom, že na svete žijú aj ľudia, ktorí chcú patriť
Bohu, aj ľudia, ktorí Boha odmietajú. Svätý Augustín nijako nespochybňuje
existenciu zla ani neabsolutizuje ľudský rozum – na rozdiel od modernistických
tendencií novoveku – práve naopak, uprednostňuje filozofiu, ktorá skrze
poznanie Boha nachádza cestu k poznaniu pravdy, učí nás, že uznanie
vlastnej biedy a hriešnosti sa stáva chválou a uznaním veľkosti Stvoriteľa; keď
človek premýšľa o Bohu a túži po jeho blízkosti, po plnení jeho vôle, vtedy ho
natoľko nedlávi bremeno smrteľnosti.
Jedna z námietok proti Augustínovi znie:
vytváral víziu akéhosi raja na zemi, umelú konštrukciu, vzdialenú od Ježišovej
náuky. Ale tu ide opäť o nedorozumenie. Svätý Augustín píše: „Božím štátom
(alebo Božím mestom) voláme to, čo dokladá Sväté písmo..., ktorého občanmi
túžime sa stať...“ Existuje pozemský a nebeský štát (mesto, kráľovstvo),
priestor zla a dobra, avšak nejde tu na zemi o viditeľne oddelené
celky: „... sú na tomto svete dosť posplietané a zmiešané.“ Na inom mieste
píše o skrytých členoch Cirkvi, ktorí možno ani netušia o svojom budúcom
príklone k Bohu a na druhej strane o falošných kresťanoch v Cirkvi samej, o
prepletenosti Božieho štátu a svetského štátu: „Na tomto svete sú oba štáty
spletené medzi sebou a budú vzájomne pomiešané, kým sa na poslednom súde
neoddelia“ (Svätý Augustín: Boží štát. SSV, LÚČ, 2005).
Vlado Gregor poznamenáva, že uvedomenie si
„absolútneho dna“, teda rizika pádu či zlyhania, resp. vlastnej hriešnosti
a z toho plynúca pokora, ktorá je vlastne uznaním pravdy, je veľmi
dôležité v boji proti pýche. S tým sa dá súhlasiť – a možno
dodať, že svätý Augustín si ono „absolútne dno“ uvedomoval, veď sám prežil
obdobie hriešneho blúdenia; jeho obrátenie bolo výsledkom ťažkých vnútorných
bojov i Božej milosti.
Svätému Augustínovi sa pripisuje výrok, ktorým
by som rád zakončil tieto riadky, pretože je múdry a vedie nás
k správnemu životnému postoju i k správnemu používaniu slobodnej vôle
(ľudia nie sú zvieratá, majú rozum a slobodnú vôľu, majú nesmrteľnú
dušu!); s uvedeným výrokom azda bude súhlasiť aj Vlado Gregor: „V
podstatných veciach jednota, v nepodstatných sloboda a vo všetkom kresťanská
láska.“
Ján Maršálek
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.