ZÁPISNÍK (18/2023)
Nemecký novinár a spisovateľ Peter Seewald vyrastal v nábožensky založenom prostredí, ale na prahu dospelosti odpadol od viery a stal sa prívržencom marxizmu. Po rokoch blúdenia, tápania a hľadania sa vrátil ku kresťanstvu – uvedomil si, že novopohanská cesta, ktorou kráča Európa, vedie do záhuby. O svojej konverzii napísal knihu s názvom Môj návrat k Bohu. Ako priznáva, v mladosti ho očarili myšlienky komunizmu a neskôr liberalizmu. Ale prišlo vytriezvenie. Spoločnosť, keďže sa odlúčila od normotvorného učenia, stratila orientáciu, stratila „ochranné štíty“, kritériá i zábrany. Na scénu prišla „chobotnica podlosti“, ktorá nenávidí život. Veci sa prevrátili naruby: „Stala sa z nás spoločnosť akože, ktorá sa hanbí za svoj pôvod, relativizuje svoju identitu, zakopáva svoje hodnoty a je obťažkaná zmätkom a pochybnosťami o sebe samej...“
Peter Seewald dospel k presvedčeniu, že
ateistické revolučné ideológie a nedomyslené modernizačné programy nevedú
k ničomu dobrému, nemajú nijaký pevný základ ani rozumný cieľ, iba
rozkladajú kultúru, ktorá tu je stáročia. Nebránime sa, lebo sme pomýlení,
uvažujeme v jednej dimenzii, zameriavame sa výlučne na pozemský život
a konáme tak, akoby sme stvorili sami seba. Staré cnosti sme odhodili,
vzdali sme sa etiky v prospech okamžitého úžitku. Podliehame globalizácii,
ktorá dáva rozličné kultúry na jednu úroveň: „V najrozličnejších krajinách
vládne uniformita týkajúca sa jedla, oblečenia, áut a hluku, ktorý duní
z reproduktorov. Sústavne sme sa odchyľovali od minulých hodnôt, poriadku
a spôsobov správania. Čo v minulosti platilo pre spoločnosť ako
nezmeniteľná základná myšlienka vyrytá do dosiek, to potichu zaniklo“ (Peter
Seewald: Môj návrat k Bohu).
Ako sa mohlo stať, že došlo k takým
prevratným zmenám? Nesvedčí to o slabej obranyschopnosti, o narušenej
imunite? Chorobou napadnutý organizmus sa nevie brániť. Spoločnosť sa dostala
na scestie. Už iba niektorí jednotlivci bránia česť starej dobrej Európy,
nechcú sa zmieriť s úpadkom – bojujú, ale je to nerovný boj, zápas
s molochom skazenosti a smrti.
Hoci moderný svet nepretržite propaguje
slobodu a uplatňovanie individuálnych práv, mnohí ľudia sú neslobodní.
Počúvajú to, čo nechcú počuť, kupujú to, čo nepotrebujú, prijímajú to, čo im
škodí – pretože im to je vnucované a oni nie sú schopní vzoprieť sa, alebo
si nevedia celkom uvedomiť, v akej situácii sa nachádzajú. Hlavný prúd ich
strháva – politika, médiá, reklama, propaganda – ako lavína, pred ktorou
nemožno uniknúť.
K tomu sa pridávajú veľké planetárne
problémy: sociálna skrivodlivosť, nerovnomerný prístup k potravinám a vode,
pľundrovanie surovinových zdrojov, poškodzovanie prírody a životného
prostredia. Je zjavné, že možnosti ľudstva sa pod vplyvom vedy a techniky
rozšírili, ale mravné schopnosti skôr ochabli. Prevládla schopnosť ničiť,
a to je desivé.
Ján Maršálek
::
Recenzia: Peter
Seewald: Môj návrat k Bohu.
::
Predchádzajúci: ZÁPISNÍK (17/2023).
::
Vážený čitateľ,
ak chcete získať publikácie z našej edície,
ako aj exkluzívne informácie o našom portáli,
prihláste sa na odber e-mailového mesačníka:
PriestorNet – niečo navyše!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.