V roku 2024 si bude kultúrny svet
pripomínať tristo rokov od narodenia významného rakúskeho maliara druhej
polovice XVIII. Storočia, dvorného cisárskeho maliara Franza Antona Maulbertscha.
Podľa emisného plánu Slovenskej pošty sa plánuje aj vydanie poštovej známky k tomuto výročiu. Jeho fresky, obrazy, skice a nákresy sú po celom svete,
najmä v Rakúsku, na Morave, v Čechách, na Slovensku, v Nemecku
a Maďarsku. Za vrchol jeho tvorby je považovaná sakrálna tvorba, fresky
a oltárne obrazy, ktoré sú v mnohých dedinách a mestách po celej
Európe.
Franz Anton Maulbertsch sa narodil 8. júna 1724 v rodine maliara Antona (1684–1748) a Anny, rodenej Modtlinovej (1697–1779) v obci Langenargen, kde získal od svojho otca prvé maliarske skúsenosti. V roku 1739 odišiel do Viedne, kde súbežne študoval u maliara Petra van Roya a na Viedenskej akadémii, v rokoch 1739–45 a potom 1750–52. V roku 1759 sa stal členom vedenia Akadémie a bol menovaný cisárskym dvorným maliarom. V roku 1788 sa stal členom výtvarnej akadémie v Berlíne.
Spočiatku bol ovplyvnený tradíciou
juhonemeckej barokovej maľby, po roku 1745 ho ovplyvnil jeho profesor maľby a
rektor Viedenskej akadémie Paul Troger. Jeho prostredníctvom sa zoznámil
s talianskym výtvarným umením a tiež s holandským
maliarstvom, dôležitým inšpiračným zdrojom sa mu stala holandská umelecká
škola.
Už počas štúdia na Viedenskej akadémii
realizoval práce v piaristickom kostole Mária Treu vo
Viedni, v kostole piaristov v Mikulove a v sále
arcibiskupského zámku v Kroměříži. Jeho práce sú v zámku Halbuturn,
v innsbruckom Hofburgu, v zámku
Jaroslavice, v karmelitánskom kostole v Stoličnom Belehrade, v
arcibiskupskom paláci v Kalicsi, v Katedrále Nanebovzatia Panny Márie v
Győri, na Morave v premonštrátskom kláštore v Louke u Znojma, v Kostole
sv. Tomáša v Brne a inde. Svojimi maľbami dva roky pred smrťou
vyzdobil kláštor premonštrátov v Prahe na Strahove. Na Slovensku sú jeho práce v kostole trinitárov
v Bratislave, freska Zázrak sv. Ladislava je v kaplnke Primaciálneho
paláca a maliarska výzdoba kaštieľa a kaplnky v Trenčianskych
Bohuslaviciach.
Po otcovej smrti zobral matku a súrodencov k
sebe do Viedne. Oženil sa dvakrát, druhýkrát v roku 1780. Manželka Katharina ho
prežila o rok. Zostal pätnásťročný syn
Anton Jakub a majetok len veľmi skromný. Bol zakladateľom a až do svojej smrti
riaditeľom domova pre nemajetných výtvarných umelcov, ktorí sa ocitli v
materiálnych ťažkostiach. Zomrel vo Viedni 8. augusta 1796.
V roku 1778 vytvoril Franz Anton Maulbertsch pozoruhodný obraz na
hlavnom oltári farského Kostola sv. Michala Archanjela v Skalici (pozri
fotografie). Skalický farský kostol prechádzal rekonštrukciou v rokoch
1770–78. Magistrát mesta ako patrón farského kostola pozval kamenára
z Bratislavy, aby si pozrel svätyňu v súvislosti s postavením
nového hlavného oltára, ktorý mal nahradiť drevený oltár z roku 1692.
Opravy sa konali pod vedením skalického dekana Jozefa Gulika, ktorý pochádzal z
urodzenej rodiny, skalickým farárom bol od 21. decembra 1775 do roku 1802, keď
sa stal bratislavským kanonikom.
Zvolená oltárna architektúra sa stala vhodným
rámcom pre nádherný obraz Franza Antona Maulsbertscha, ktorého tiež odporučil
Jozef Gulik. Niektorým členom magistrátu, keďže Skalica bola v čulom
obchodnom styku s Mikulovom a Znojmom, kde zanechal skvelé diela
z prvého obdobia svojej tvorby, nebola osobnosť maliara úplne neznáma.
Ústrednou myšlienkou dramatického výjavu
oltárneho obrazu je víťazný boj archanjela Michala s démonom pod ochranou
Nepoškvrnenej. Kým z hornej časti obrazu, kde je archanjel Michal,
z ktorého pliec vlaje plášť, a postava Nepoškvrnenej, zaliata svetlom
a symbolizujúca odvekú čistotu, vychádzajú teplé farby, v spodnej
časti obrazu s postavou démona dominujú chladné modrozelené tóny,
symbolizujúce beznádejnosť a desivú prázdnotu. Obraz je jedným
z najlepších autorových diel – svojou sústredenou koncepciou, myšlienkovým
napätím a výtvarnou kvalitou.
Dňa 29. septembra 1778 sa na sviatok sv. Michala
slúžila prvýkrát slávnostná sv. omša pri novom oltári. Mohutná architektúra
hlavného oltára vypĺňa celú stenu gotického záveru svätyne a dominuje
kostolnému priestoru, je jednou z najhodnotnejších oltárnych architektúr na
Slovensku.
Ľudovít Košík
Fotografie: Ernest Švrček
Použitá literatúra:
200 rokov Kraussovej a Maulbertschovej
tvorby v Skalici; Katolícke noviny, 1978
Garas, Klara: Franz Anton Maulbertsch
1724–1796; Budapesť, 1960
Malíková, Mária: Neznámy obraz F. A. Maulbertscha v Skalici; ARS, 1/1969
Maulbertsch, Franz Anton: Ausstellung
anlässlich seines 250 Geburtstages; Wien, 1974
MV Štátny archív Trnava, pracovisko Archív
Skalica: Šátek, Jozef, osobný fond, č. 57
Šátek, Jozef: Náboženské pomery v Skalici od reformácie do jozefinizmu; SSV, Trnava, 1946
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.