Karol Dučák |
Štát Izrael je od svojho vzniku dňa 14. mája
1948 ako sud pušného prachu, ktorý hrozí rozpútaním svetového konfliktu s
nepredvídateľnými dôsledkami. Nie náhodou. Izrael totiž vznikol na ulúpenej
pôde, presiaknutej krvou palestínskych moslimov a kresťanov, pôvodných
obyvateľov krajiny, ktorých začali židovské komandá vyvražďovať už pred vznikom
štátu Izrael. Židia okradli Palestínčanov o ich vlasť a sami si ju
privlastnili. To je dedičný hriech štátu Izrael, ktorý je zdrojom permanentného
nepokoja v tomto regióne.
Predkovia Židov síce na území Palestíny pred mnohými storočiami žili, ale v prvom storočí po Kristovi boli vyhnaní a rozptýlení do diaspóry, čím stratili vlastnícke právo na toto územie. Ale začnime od Adama.
V židovskom národe boli od počiatku jeho
existencie ľudia ušľachtilí, ale aj skazení, tak ako v každom inom národe.
Dobrí aj zlí. Ľudia cnostných mravov aj ľudská spodina. Nikto však nemôže
spochybniť fakt, že Židia sú príslušníkmi vyvoleného národa, ktorý si sám
Hospodin vybral, aby prostredníctvom neho uskutočnil spásu sveta. Z tohto
národa povstal Spasiteľ Ježiš Kristus, jeho Matka Mária vždy Panna i Spasiteľov
adoptívny pozemský otec svätý Jozef, apoštoli, aj židokresťania, prví členovia
Kristovej cirkvi, ktorá si dodnes zachovala nepretržitú kontinuitu v jedine
pravej, svätej a apoštolskej Katolíckej cirkvi. A neskôr sa členmi tejto Cirkvi
stali aj mnohí židovskí konvertiti, ktorí sa zriekli učenia svojich rabínov a
prestúpili na katolícku vieru.
Z vyvoleného národa povstala spása, ale národ
ako celok sa neraz spreneveril svojmu poslaniu viesť národy sveta k jedinému
pravému Bohu. Sám Hospodin sa vyjadril, že „je to ľud nepoddajnej šije“ (Ex 32,
9). Bol to národ, ktorého príslušníci zabíjali prorokov a kameňovali tých,
ktorí boli k nemu poslaní (porov. Mt 23, 37).
Židia boli a dodnes zostali národom dvoch tvárí. Toto rozdelenie tragicky poznamenalo celú
doterajšiu históriu vyvoleného národa. Aj po začiatku spasiteľskej misie Ježiša
Krista boli Židia naďalej národom dvoch tvárí, národom rozdeleným na dobrých a zlých.
Veľký zápas dobra a zla sprevádzal Židov v celých ich dejinách.
Paradoxne, práve Židia, ktorí sa stali
kresťanmi, mali najväčšiu zásluhu na explozívnom šírení kresťanstva do sveta v
počiatočnej fáze jeho existencie. Zaslúžili sa o to predovšetkým apoštoli,
najmä apoštol národov svätý Pavol, ktorý si za svoje misionárske poslanie veľa
vytrpel od židovských náboženských vodcov. Kým bol židovským farizejom Šavlom,
on sám kruto prenasledoval kresťanov a sotva už niekedy zistíme, či niektorí z
nich nezaplatili toto prenasledovanie aj svojím životom. Z Písma svätého vieme,
že Šavol mal účasť na ukameňovaní diakona Štefana, prvého kresťanského
mučeníka. Keď však sám konvertoval a stal sa apoštolom Pavlom, pocítil bolestný
údel prenasledovaného židokresťana. Preto musíme vnímať historické poslanie
Židov v pozitívnom aj negatívnom svetle.
Apoštol Pavol píše: „Nechcem, bratia, aby ste
nepoznali toto tajomstvo a boli múdri sami pre seba, že na časť Izraela zaľahla
slepota dovtedy, kým nevojde plný počet pohanov, a tak bude spasený celý
Izrael, ako je napísané: Zo Siona príde vysloboditeľ a odvráti od Jakuba
bezbožnosť. A to bude moja zmluva s
nimi, keď odstránim ich hriechy. Vzhľadom
na evanjelium sú nepriateľmi kvôli vám, ale vzhľadom na vyvolenie sú milovaní
kvôli otcom. Lebo Božie dary a povolanie sú neodvolateľné“ (Rim 11, 25–29).
Tieto slová potvrdil Druhý vatikánsky koncil v
deklarácii Nostra aetate, v ktorej sa okrem iného uvádza: „Lebo
Cirkev verí, že Kristus, náš pokoj, zmieril skrze svoj kríž Židov
s pohanmi a že v sebe z oboch utvoril jedno. Okrem toho
Cirkev má vždy na zreteli slová apoštola Pavla o jeho spolurodákoch: Oni
sú Izraeliti, majú adoptívne synovstvo, slávu, zmluvy, zákonodarstvo,
bohoslužbu, prisľúbenia. Ich sú praotcovia a z nich podľa tela
pochádza Kristus (Rim 9, 4–5), syn Panny Márie. Nezabúda ani na to, že zo
židovského ľudu pochádzajú aj apoštoli – základy a stĺpy Cirkvi – ako
i veľmi mnoho prvých učeníkov, ktorí zvestovali Kristovo evanjelium svetu“
(Nostra aetate, č. 4).
V tej istej deklarácii sa navyše píše: „Napriek
tomu, že židovské vrchnosti a ich prívrženci nástojili na Kristovej smrti (porov.
Jn 19, 6), nemožno ani všetkým Židom, ktorí vtedy žili, ani dnešným Židom bez
rozdielu pripisovať to, čo sa spáchalo pri Kristovom umučení. A hoci Cirkev je
novým Božím ľudom, predsa neslobodno Židov predstavovať ani ako Bohom
zavrhnutých, ani ako prekliatych, akoby to vyplývalo zo Svätého písma“ (Nostra aetate, č. 4).
Podľa tohto koncilového dokumentu sú Židia aj
napriek tomu, že z veľkej časti neprijali evanjelium, ba viacerí
z nich prenasledovali svojich rodákov židokresťanov, naďalej milí Bohu
vďaka zásluhám otcov, pretože Božie dary a jeho povolanie sú
neodvolateľné. Ak by sme odmietali akceptovať tieto nádherné pasáže koncilovej
deklarácie, popierali by sme Sväté písmo, základný dokument Katolíckej cirkvi.
Časť vyvoleného národa zostala zaslepená a
zatvrdila sa v zlobe a vzbure voči svojmu Mesiášovi. Tá zostala aj naďalej ľudom
„nepoddajnej šije“, ktorý odmieta skloniť hlavu pred Božím majestátom a prijať
Ježiša Krista za svojho Spasiteľa. Bola tu hrozná záplava zla židovských farizejov,
zákonníkov a celej tej pokrivenej štruktúry vtedajšej židovskej spoločnosti,
plnej pýchy a pokrytectva. Židovskí náboženskí vodcovia potom, čo privodili
Kristovu smrť, začali prenasledovať Židov, ktorí prijali kresťanskú vieru, a to
veľmi kruto a nemilosrdne. Chceli v zárodku zničiť dielo božského Spasiteľa
Ježiša Krista a zlikvidovať ranokresťanskú Cirkev, ktorá dodnes subsistuje
(uskutočňuje sa) v Katolíckej cirkvi (porov. Lumen gentium, č. 8).
Takéto počínanie nemohlo zostať bez odpovede z
neba. Boh tak ako neraz v minulosti musel udeliť vyvolenému národu výchovnú
lekciu, aby ho priviedol na správnu cestu. Pohromu predpovedal Ježiš Kristus
pred svojím ukrižovaním, keď adresoval židovským predákom tvrdé slová: „Hadi, hadie
plemeno, ako uniknete rozsudku pekla? Preto, hľa, ja k vám posielam prorokov, učiteľov
múdrosti a zákonníkov. Vy niektorých z nich zabijete a ukrižujete, iných budete
bičovať vo svojich synagógach a prenasledovať z mesta do mesta, aby na vás
padla všetka spravodlivá krv, vyliata na zemi, počnúc krvou spravodlivého Ábela
až po krv Zachariáša, Barachiášovho syna, ktorého ste zabili medzi chrámom a
oltárom. Veru, hovorím vám: To všetko padne na toto pokolenie. Jeruzalem,
Jeruzalem, ktorý zabíjaš prorokov a kameňuješ tých, čo boli k tebe poslaní, koľko
ráz som chcel zhromaždiť tvoje deti, ako sliepka zhromažďuje svoje kuriatka pod
krídla, a nechceli ste. Hľa, váš dom vám ostáva pustý“ (Mt 23, 33–38).
Božský Spasiteľ plakal nad pyšným Jeruzalemom
a vyslovil chmúrnu predpoveď: „Kiež by si aj ty v tento deň spoznalo, čo ti
prináša pokoj! Ale teraz je to skryté tvojim očiam. Lebo prídu na teba dni, keď
ťa tvoji nepriatelia oboženú valom, obkľúčia ťa a zovrú zo všetkých strán,
zrovnajú so zemou teba i tvoje deti v tebe a nenechajú v tebe kameň na kameni, lebo
si nespoznalo čas svojho navštívenia“ (Lk 19, 42–44).
Pohroma neprišla okamžite. Pán dal vyvolenému
národu ešte takmer štyri desaťročia na obrátenie. Prejavil obdivuhodnú
trpezlivosť voči tým, ktorí odmietli jeho evanjelium a pribili na kríž jeho
Syna. Lenže Božia zhovievavosť ešte utvrdila jeho protivníkov v ich vzdorovitej
nevere. Židovská veľrada ďalej krvavo prenasledovala kresťanov a snažila sa
zničiť Kristovo dielo. A tak sa všetky Kristove predpovede o pohrome, ktorá
postihne vyvolený národ, bezo zvyšku splnili.
Po katastrofálnej porážke Židov vojskami
Rimanov v roku 70 po Kristovi bol vyvolený národ rozptýlený do diaspóry. Židia
stratili svoju vlasť a museli po stáročia žiť roztrúsene v cudzom svete. Vzťahy
medzi Židmi, ktorí neprijali kresťanstvo, a inými národmi boli veľmi napäté. Mnohí
Židia sliedili po kresťanoch a udávali ich rímskym úradom. Tým sa u kresťanov
zakorenil inštinktívny odpor voči Židom, ktorý pretrvával v kresťanskej
pospolitosti dlhé stáročia. Prejavilo sa to aj v dielach cirkevných Otcov sv.
Bazila, sv. Jána Zlatoústeho a sv. Ambróza, v ktorých nachádzame radikálne
protižidovské polemiky. Miernejší postoj zaujíma svätý Augustín, upozorňujúci
na kontinuitu Starého a Nového zákona.
Po oficiálnom uznaní kresťanstva v Rímskej ríši sa situácia radikálne
zmenila. Zatiaľ čo kresťania
mohli slobodne vyznávať svoju vieru, Židia sa ocitli v menšine fakticky vo
všetkých krajinách, kde žili. V ich živote sa striedali obdobia relatívneho
rozkvetu s obdobiami krvavých pogromov, ktoré decimovali židovskú populáciu. Ale
nie je poslaním tohto článku podrobne rozpisovať dejiny konfliktov Židov, ktorí
neprijali kresťanstvo, s inými národmi. V každom prípade je fakt, že Židia
museli často utekať z jednej krajiny do druhej pred prenasledovaním.
Nedá sa povedať, že by bolo málo Židov, ktorí
sa počas storočí stali členmi Katolíckej cirkvi. Často sa zabúda na to, že
Židia sú národom konvertitov. Mnohí z nich konvertovali na katolícku vieru a
zaradili sa k tomu najlepšiemu, čo kedy Katolícka cirkev mala. Hádam
najznámejšou z nich je Edith Steinová, ktorá v roku 1922 konvertovala na
katolícku vieru a napriek tomu zahynula v roku 1942 v koncentračnom tábore
Osvienčim. Stala sa z nej svätá Terézia Benedikta od Kríža, panna a mučenica,
spolupatrónka Európy. Nikdy však nedošlo k masovej konverzii všetkých alebo
aspoň drvivej väčšiny Židov na katolícku vieru.
Mnohí Židia začali časom hľadať cesty vytvorenia vlastného suverénneho
štátu. Ale tieto snahy boli spojené s mnohými
rizikami. Jednou z týchto ciest sa stal sionizmus. Toto nacionalistické hnutie,
ktoré vzniklo v druhej polovici 19. storočia, si dalo za cieľ vytvoriť židovský
štát v Palestíne (podľa vrchu Sion v Jeruzaleme). Jeho prívrženci si však
neuvedomovali, že si takto pripravujú tú najhoršiu alternatívu svojej budúcej
existencie.
Za zakladateľa sionizmu v modernom zmysle
slova je považovaný filozof a spisovateľ Moses Hess, ktorý vo svojej knihe Rom
und Jerusalem, die letzte Nationalitätsfrage, publikovanej v Lipsku v
roku 1862, požadoval vytvorenie židovskej spoločnosti v Palestíne. Na jeho
myšlienky neskôr nadviazal Lev Pinsker v roku 1882 svojou publikáciou Auto-Emancipation!,
ale najviac sa v rozvoji sionistického hnutia angažoval Theodor Herzl. Ten
vystúpil v roku 1897 na sionistickom kongrese v Bazileji
s myšlienkou na „verejne uznaný a legálne zaručený židovský domov
v Palestíne“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus. Vydání první. Praha:
Orbis 1988, s. 28). Toto bol začiatok dlhej cesty sionistov k vytvoreniu
štátu Izrael.
Je však potrebné povedať, že myšlienka
vysťahovania Židov do novej vlasti nebola židovským špecifikom a zaoberali sa
ňou aj nežidovské osobnosti. V roku 1885 nemecký orientalista Paul de Lagarde
(vlastným menom Paul Anton Bötticher) v článku Über die nächsten Pflichten
deutscher Politik (O najbližších záväzkoch nemeckej politiky) po prvý raz
rozvíja úvahy o masovom vysídlení „židovského obyvateľstva Európy na
Madagaskar...“ (Brechtken, M.: Madagaskar für die Juden. Antisemitische Idee
und politische Praxis 1885–1945, Studien Zur Zeitgeschichte, s. 16).
Práve v Nemecku boli úvahy o vysídlení Židov
z Európy, a to nielen na Madagaskar, ale aj na Novú Guineu, Guyanu, či
dokonca aj do Austrálie, vždy najživšie. Paradoxne si však túto myšlienky
osvojili aj Židia. Theodor Herzl, jeden zo zakladateľov sionizmu, zvažoval
možnosť vytvorenia vlastného židovského štátu na Madagaskare, prípadne inde na
území afrického kontinentu, alebo v Palestíne, ktorá bola v tej dobe
súčasťou Osmanskej ríše. V tomto ohľade podnikal aj konkrétne kroky. Rokovania
s tureckým sultánom Abdülhamidom o vytvorení židovského štátu
v Palestíne sa skončili neúspechom, preto sa Herzl obrátil na britského
ministra pre kolónie Josepha Chamberlaina, ktorý mu ponúkol „územie dnešnej
Kene. Prevažná časť politických sionistov však nepredpokladala, že by židovský
štát mohol byť inde než v biblickom Sione“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus,
s. 27).
Chamberlainov kenský návrh spolu s plánom
na autonómnu spoločnosť v Argentíne, s ktorým prišiel barón Maurice
de Hirsch, spôsobil rozpory medzi Židmi, pretože niektorí by v tej dobe
privítali vytvorenie samostatného židovského štátu kdekoľvek na svete, kým iní
trvali na tom, že ich nový domovský prístav musí byť „znovuzrodením starého
Sionu v Palestíne“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus, s. 27).
Nejednota v židovskej pospolitosti trvala celé desaťročia. Dlho bol v hre okrem Palestíny
a iných oblastí sveta aj Madagaskar, štvrtý najväčší ostrov sveta,
považovaný v mnohých európskych krajinách za miesto novej židovskej vlasti.
Napríklad v Holandsku, o čom svedčí brožúra Arische Rasse, Christliche
Kultur und das Judenproblem (Árijská rasa, kresťanská kultúra a židovský
problém), ktorú v roku 1931 vydal Egon van Winghene. V tejto publikácii
autor pod heslom Voll-Zionismus (Plný sionizmus) propagoval aj usídlenie
všetkých Židov na Madagaskare (porov. Brechtken, M.: Madagaskar für die
Juden. Antisemitische Idee und politische Praxis 1885–1945, Studien Zur
Zeitgeschichte, s. 38–39).
Egon van Winghene predstavuje Madagaskar doslova
ako The Future Home for the Jews (Budúci domov pre Židov)... (porov.
Brechtken, M.: Madagaskar für die Juden. Antisemitische Idee und politische
Praxis 1885–1945, Studien Zur Zeitgeschichte, s. 298).
Spomínaná brožúra holandského autora oživila
myšlienky realizácie židovského osídlenia Madagaskaru a oslovila mnohých
európsky politikov. Egon van Winghene však nebol jediný, kto presadzoval madagaskarský
plán. Okrem neho prispeli k popularizácii projektu deportácie Židov na
Madagaskar, vtedajšiu francúzsku kolóniu, viacerí antisemiti, predovšetkým
Briti Henry Hamilton Beamish a Arnold Leese (porov. zukunft-braucht-erinnerung.de).
Vďaka ich pôsobeniu madagaskarský plán vzali
do úvahy vlády Veľkej Británie, Francúzska, Holandska, Belgicka a Poľska. Aj
nemeckí nacisti prv, než sa rozhodli masovo vyvražďovať židovské obyvateľstvo
v táboroch smrti, zvažovali najprv „plán presunúť štyri milióny Židov z
Európy na ostrov Madagaskar“ (sk.eferrit.com).
Prvé konkrétne kroky však uskutočnilo v roku
1937 Poľsko, ktoré po prejavení záujmu podporiť židovskú emigráciu na
Madagaskar dostalo od Francúzska povolenie vyslať na tento ostrov, patriaci
Francúzsku, trojčlennú skúšobnú komisiu, aby preskúmala možnosti vysťahovania
poľských Židov. Komisiu tvorili Mieczyslaw Lepecki, Leon Alter a Salomon Dyk.
Okrem poľskej a francúzskej vlády uvažovala o usadení Židov na Madagaskare aj
britská vláda a dokonca aj Joint Distribution Committee (JDC)... (porov.
zukunft-braucht-erinnerung.de).
Avšak závery členov komisie po preskúmaní
ostrova neboli práve optimistické. Podľa najoptimistickejšieho odhadu
Madagaskar „by dokázal byť sebestačným domovom pre asi 60 tisíc
ľudí. Najpesimistickejšie bolo, naopak, tvrdenie iba o dvoch tisíckach.
Madagaskarčania síce proti prípadnému prílivu imigrantov protestovali, to však
nič nemenilo na fakte, že Poľsko naďalej rokovalo o možnom vysťahovaní Židov s
vtedajším koloniálnym pánom ostrova Francúzskom“ (break.cas.sk).
Začiatkom roku 1938 sa v tejto
záležitosti začali viac angažovať aj nacistickí pohlavári v Nemecku. Desať
dní pred pripojením Rakúska k Nemeckej ríši bol Adolf Eichmann poverený
zhromaždením materiálu pre „zahraničnopolitické riešenie židovskej otázky“. Plán
podporili významní nacistickí pohlavári ako Hermann Göring, Joachim von
Ribbentrop Hans Frank a iní. Keď Himmler v máji 1940 predložil tento
plán Hitlerovi, Führer sa s ním stotožnil a prijal ich ako novú politickú
líniu. Realizáciou Himmlerových plánov poveril vedúceho oddelenia pre „židovskú
problematiku“ na ministerstve zahraničia Franza Rademachera. Neskôr boli do
prípravy plánu zapojení ďalší nacistickí pohlavári (porov. sk.eferrit.com.
Madagaskarský plán však napokon nebol
realizovaný. Keďže Nemci nedokázali poraziť Veľkú Britániu, nemohli pre britskú
blokádu realizovať plán vysídlenia Židov na Madagaskar. Hitlera od realizácie
tohto zámeru odradilo aj plánovanie invázie do Sovietskeho zväzu a „s ním spojené
presmerovanie toku financií“ (break.cas.sk).
Stroskotanie madagaskarského plánu
v nacistickom Nemecku spečatilo osud miliónov Židov v Európe. Nacisti
pristúpili k omnoho drastickejšiemu riešeniu židovskej otázky. Namiesto
plánu presunúť štyri milióny židovských obyvateľov z Európy na Madagaskar
začali v najprísnejšom utajení plánovať neľudskú genocídu miliónov Židov
v táboroch smrti.
Napokon jediným projektom presídlenia Židov
a vytvorenia novej domoviny pre nich, ktorý sa pred druhou svetovou vojnou
realizoval v praxi, sa stal vznik Židovskej autonómnej oblasti v roku 1934
na východe Sovietskeho zväzu. Existuje dodnes ako federálny subjekt Ruskej
federácie (po páde ZSSR), hoci židovská populácia tvorí zhruba len jedno
percento z celkového počtu obyvateľov tejto autonómnej oblasti (porov. break.cas.sk).
Počas prvej svetovej vojny, ale predovšetkým
po nej, výrazne zosilnel sionizmus a jeho požiadavka vytvorenia židovského
štátu v Palestíne. K významnému posunu pri realizácii sionistických
plánov došlo v roku 1916, keď britská vláda prisľúbila nezávislosť väčšine
území východného arabského sveta vrátane Palestíny na oplátku za podporu Veľkej
Británie v prvej svetovej vojne. Briti s významnou podporou Arabov
porazili Osmanskú ríšu, podporovanú Nemeckom. Voči Palestínčanom sa však Briti
dopustili zrady vyhlásením Balfourovej deklarácie, sľubujúcej sionistickému
hnutiu židovský národný domov v Palestíne.
Briti na tomto území vytvorili mandát, ktorým
nahradili tureckú okupáciu Palestíny. Perfídni Briti hrali na dve strany. Arabom
dali plané sľuby, ale potom ich podviedli a vyšli v ústrety sionistom, čím
prispeli významnou mierou k naplneniu tragédie Palestínčanov v neskoršom
období.
Je však potrebné pripomenúť, že nie všetci Židia sa so sionizmom
stotožňovali. Bolo a dodnes
je medzi nimi veľa antisionistov. Mimochodom, aj Albert Einstein, veľký učenec
so židovskými koreňmi, myšlienku židovského štátu odmietal a počiny
sionistov kritizoval.
Jedným z mnohých antisionistov bol aj
americký židovský intelektuál Alfred M. Lilienthal, ktorý vo svojej publikácii The
Zionist Connection, vydanej nakladateľstvom Dodd, Mead & Company
v New Yorku v roku 1978, podrobuje
tvrdej kritike praktiky sionistov. V tomto článku sú okrem iných použité aj
údaje zo skráteného českého prekladu tejto knihy Alfreda M. Lilienthala,
ktorá vyšla tlačou v Prahe v roku 1988 pod názvom Sionismus (porov.
Lilienthal, A. M.: Sionismus. Vydání první. Praha: Orbis 1988). Publikácia
ani po dlhých rokoch od svojho vydania nestratila nič zo svojej aktuálnosti
a je kľúčom aj k pochopeniu krízy, ktorou je zmietaný súčasný Izrael.
Snaha vytvoriť židovský štát na území
Palestíny vyvolala početné protesty židovských antisionistov i mnohých Arabov.
Nič to však nepomohlo. Sionisti svoj zámer napokon uskutočnili, museli však
čakať až do roku 1948.
Je nutné konštatovať, že neobstojí zdôvodnenie
vytvorenia židovského štátu na území Palestíny historickými väzbami k tomuto územiu
ešte z predkresťanskej éry. Uplatňovať si dedičské nároky na územie po
stáročiach diaspóry je prinajmenšom problematické. Ak by sme totiž
zovšeobecnili takúto logiku v medzinárodnom práve, museli by napríklad Spojené
štáty americké vytvoriť na svojom území indiánsky štát, vrátiť vládu do
rúk pôvodným obyvateľom Ameriky a hromadne odtiaľ deportovať
prisťahovalcov, ktorí prišli na toto územie po dobytí Ameriky Európanmi. Alebo,
aby sme boli bližšie reáliám v SR i ČR, uveďme tu argumenty Miloša
Mendela z jeho Předmluvy k už spomínanej publikácii Alfreda M.
Lilienthala, ktorá vyšla tlačou v Prahe v roku 1988 pod názvom Sionismus:
„Predstavme si, že by dnes niekto začal
spochybňovať existenciu maďarského národa v jeho dnešných hraniciach len preto,
že na území historickej Panónie, kam sa maďarské kmene prisťahovali v 10. storočí,
predtým žilo slovanské obyvateľstvo. A svoje opodstatnenie by potom, koniec
koncov, mali aj ‚historické‘ nároky nacistov na českú kotlinu, pretože pred
príchodom Slovanov v 5. storočí bolo v Čechách preukázateľne germánske
osídlenie“ (Mendele M.: Předmluva. In: Lilienthal, A. M.: Sionismus.
Vydání první. Praha: Orbis 1988, s. 7).
Tak si predstavme, že by dnes Nemci žiadali od
Českej republiky vrátenie územia českej kotliny, na ktorom žili pred poldruha
tisícročím ich germánski predkovia. Už na prvý pohľad to znie absurdne. Lenže
presne toto požadovali Židia od palestínskych Arabov.
Nič však sionistov nemohlo zastaviť v ich
počínaní. Dôležitý bol konečný cieľ: vytvorenie židovského štátu v Palestíne.
Za akúkoľvek cenu. Začiatky násilia spadajú do obdobia pred druhou svetovou
vojnou. Obrátili sa dokonca aj proti Britom, ktorí im v mnohom pomohli.
Pri bombovom útoku na jeruzalemský hotel King David 22. júla 1946 prišlo o
život 91 ľudí a ďalších 45 bolo zranených. Zahynulo 28 Britov, 41 Arabov, 17
Židov a päť príslušníkov iných národov. Podľa niektorých zdrojov však bolo
pri tejto teroristickej akcii zabitých až 92 ľudí. Hotel bol pre tento
teroristický čin vybraný preto, že v ňom „sídlili orgány britskej
mandátnej správy v Palestíne“ (hanackyjeruzalem.cz).
Po druhej svetovej vojne intenzita
sionistického terorizmu v Palestíne narastala. Do tohto obdobia zapadá aj
jeden z najotrasnejších masakrov palestínskeho obyvateľstva, ku ktorému
došlo v dedine Dajr Jásín dňa 9. apríla 1948. Zorganizovali ho
sionistické teroristické komandá Irgun a Lechi, ktoré vyvraždili 254 ľudí,
vrátane žien a detí. Bolo medzi nimi aj 35 tehotných žien. Ich telá teroristi
po čine nahádzali do studne. Neskôr bola pod hromadami mŕtvych tiel nájdená
živá šesťročná dievčina. Hrôza masakru v dedine Dajr Jásín sa dá porovnať
len s hrôzou zločinov nemeckých nacistov v Oradoure a Lidiciach.
Masaker bol taký desivý, že sa od neho dištancovali aj mnohí židovskí
intelektuáli. Oficiálne sa od neho dištancovala aj Židovská agentúra, ale to
jej nebránilo využiť neskôr psychologický účinok masakru na zastrašovanie
Arabov. Využila na to letáky a autá s ampliónmi, ktoré jazdili po
arabských dedinách, aby po arabsky zastrašovali dedinčanov, že pokiaľ neopustia
svoje domovy, stane sa osud Dajr Jásínu aj ich osudom. Židovský spisovateľ Don
Peretz popísal účinky Dajr Jásínu ako „masovú psychózu strachu, ktorá sa
zmocnila celého arabského spoločenstva“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus,
s. 91).
Vznik štátu Izrael v roku 1948 logicky spôsobil, že sa tento
región stal jednou z najvýbušnejších oblastí planéty. Ak by boli sionisti obsadili niektoré
neobývané, respektíve veľmi málo obývané územie, bolo by takéto riešenie menej
bolestivé. Palestína však bola obývaná palestínskymi Arabmi. Vyznávačov
židovskej viery tam bolo veľmi málo. Ešte aj „na prelome 19. a 20. storočia
ich tu nebolo viac než 50 000“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus, s. 27). Ešte
aj v roku 1917 tvorila židovská populácia v Palestíne iba sedem
percent zo 700 000 obyvateľov územia. Ostatní „boli moslimovia
(570 000) a kresťanskí Arabi (70 000)“ (Lilienthal, A. M.: Sionismus,
s. 87).
V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že geniálny pápež Pius XII. už
pred vznikom štátu Izrael prejavoval vážne obavy o osud palestínskych
Arabov a energicky vystupoval na ich obranu. Preto radikálne vystupoval
proti vzniku židovského štátu a nikdy ho neuznal. Vývoj udalostí
v tomto nepokojnom regióne až do dnešných dní mu dáva v plnom rozsahu
za pravdu.
Pritom práve pápež Pius XII. bol veľký
ochranca Židov. Židovský teológ a historik Pinchas Lapide odhaduje, že „Pius
XII. zachránil pred usmrtením nacistami najmenej 700 000, ale pravdepodobne
dokonca až 860 000 Židov“ (Senninger, G.: Glaubenszeugen oder varsager? Katholische
Kirche und Nationalsozialismus. Fakten-Kritik-Würdigung. 4. überarbeitete
und erweiterte Auflage. St. Ottilien: EOS-Verlag, 2009. ISBN 9783830673149, s. 219). Pápež Pius XII. skrýval Židov, kde len mohol.
Len v samej pápežskej rezidencii Castel Gandolfo našlo útočište okolo 8 000
utečencov. Avšak nielen tam. Na pápežov príkaz skrývali Židov všetky katolícke
ustanovizne v Ríme. Celkovo viac ako 150 kláštorov a cirkevných zariadení im
poskytovalo strechu nad hlavou. Za svoje počínanie si pápež Pius XII. vyslúžil
prezývku „Tichý záchranca“. Úcta židovských osobností k pápežovi Piovi XII.
bola taká veľká, že rímsky vrchný rabín Israel Zolli konvertoval v roku 1945 na
katolícku vieru a zvolil si krstné meno Eugenio na uctenie si pápežovho
občianskeho mena Eugenio Pacelli. Spolu s ním konvertovala aj jeho manželka. V
deň úmrtia pápeža zaznelo veľa pochvalných slov na jeho adresu zo strany mnohých
židovských predstaviteľov.
Nakoniec však sionisti triumfovali. Pocítili
obrovskú šancu doviesť svoj plán do konca po rezolúcii OSN z 29. novembra 1947,
rozdeľujúcej Palestínu na dva štáty. Ešte aj v tom čase bolo možné prijať menej
krvavé riešenie. Osobitný výbor pre Palestínu (UNSCOP), vytvorený OSN v máji
1947, totiž 31. augusta toho istého roku navrhol dve riešenia: vytvorenie
federálneho dvojnárodného štátu a rozdelenie. Nanešťastie, práve väčšinový
návrh rozdelenia Palestíny „prijalo Valné zhromaždenie OSN 29. novembra 1947
ako rezolúciu číslo 181. Uznesenie prešlo vďaka energickej podpore amerického
prezidenta Harryho Trumana“ (hnonline.sk).
Židia poväčšine plán prijali, väčšina
arabských predstaviteľov a arabských štátov však odmietla možnosť vzniku
židovského štátu, v ktorom sa Arabi stanú podradnou minoritou, a kritizovala aj
veľkosť a kvalitu územia židovského štátu. Preto Arabi túto rezolúciu OSN
odmietli a požadovali zachovanie nedeliteľnosti územia Palestíny. Boli však
prevalcovaní vývojom udalostí, ktoré nabrali nezvratný trend. Vznik štátu
Izrael dňa 14. mája 1948 definitívne spečatil tragický osud Palestínčanov.
Vznikom štátu Izrael teror voči pôvodným
obyvateľom územia Palestínčanov nadobudol obludné rozmery. Arabov hromadne
vyháňali z ich domovov, aby sa do nich už nikdy nevrátili. Tento scenár
realizovali sionisti po niekoľko nasledujúcich desaťročí. Politika ničenia
palestínskych obydlí, ba celých arabských dedín na celom území kontrolovanom
Izraelom sa stala veľmi účinným nástrojom na ovládnutie Palestíny.
Žiaľ, existencia štátu Izrael je obdobím
neustáleho pošliapavania práv palestínskych Arabov, ktorí sa po desaťročia
márne domáhali spravodlivosti. Nepomohli im ani rezolúcie OSN, ani tlak
svetového spoločenstva na Izrael. Za židovským štátom totiž stáli vplyvné sily
vo svete, predovšetkým najmocnejší z mocných protektorov, USA.
Palestínčania sa doteraz nedočkali vytvorenia
vlastného štátu napriek tomu, že „rezolúcia Valného zhromaždenia č. 3236
potvrdzuje právo palestínskeho ľudu na sebaurčenie a vytvorenie vlastného
nezávislého štátu“ (palestine.sk).
Obzvlášť ťažký je životný údel obyvateľov pásma Gazy. Ide fakticky o najväčší koncentračný
tábor na svete, v ktorom žije v ťažkých podmienkach 2,3 milióna
obyvateľov. Diviť sa, že v tomto neľudskom prostredí dochádza
k výbuchom zúfalstva a agresie, je farizejské. Aj organizácia Amnesty
International (AI) dospela k záveru, že „Izrael pácha na celom území
medzi Stredozemným morom a riekou Jordán zločin apartheidu proti palestínskej
populácii...“ (amnesty.sk).
Sionistický terorizmus podnietil vznik
palestínskeho terorizmu. Jeho posledným šokujúcim prejavom bola rozsiahla
ofenzíva palestínskych militantných skupín, vedených hnutím Hamas, proti
Izraelu dňa 7. októbra 2023. Bola spojená s hroznými masakrami izraelského
civilného obyvateľstva. Vyžiadala si celkovo 1400 mŕtvych a vyše 240 ľudí bolo
unesených do Gazy ako rukojemníkov. Izrael v odvete začal masívne bombardovanie
Gazy, v ktorom Hamas vládne, a spôsobil obrovské utrpenie civilného
obyvateľstva s veľkým počtom obetí.
V tejto súvislosti sa naliehavo vnucuje otázka, či existuje uspokojivé riešenie spomenutých
problémov. Určite áno, lenže to by musela byť spoločnosť v Izraeli
prebudovaná od základov. A musela by priznať Palestínčanom právo na sebaurčenie...
Je to také jednoduché a pritom také ťažké. Lenže bez toho Židia ani
okolité národy nenájdu pokoj!
Karol Dučák
::
Rozhovor s autorom: Bojujme za zachovanie kresťanských a národných koreňov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.