Karol Dučák |
Vo februári 2024 som so záujmom sledoval seriál Božena o spisovateľke Božene Němcovej, ktorý vysielala stanica ČT1. Priznám sa však, že po skončení posledného dielu som mal zmiešané pocity. Treba síce oceniť úsilie autoriek scenára o historicky verné stvárnenie diela, ale do značnej miery ma pobúrila ich snaha podať životopis Boženy Němcovej skôr ako erotický thriller než ako faktograficky presné biografické dielo. Ak by som totiž mal veľkú českú spisovateľku posudzovať podľa tohto seriálu, musel by som konštatovať, že to bola nymfomanka, ktorej život bol podriadený predovšetkým potrebám jej žiadostivosti. A to ma poburuje vo vzťahu k tak významnej osobnosti, ktorej dielo patrí ku klenotom nielen českej, ale aj svetovej literatúry. Veď jej Babička bola preložená do niekoľkých desiatok jazykov, vrátane čínštiny a japončiny.
Musím teda povedať, že ma seriál Božena
pobúril ako katolíka, ale aj ako ctiteľa kvalitnej kultúry. Som síce rodený
Slovák, ale k tejto veľkej českej spisovateľke pociťujem obdiv, úctu a rešpekt.
Navyše, Božena Němcová bola do istej miery zviazaná aj so Slovenskom, na ktorom
strávila istú, aj keď pomerne krátku časť svojho života. Prejavilo sa to
nakoniec aj v jej tvorbe, ktorá bola čiastočne inšpirovaná aj jej pobytom na
Slovensku.
Prenasleduje ma otázka: prečo sa súčasní
tvorcovia literárnych diel i filmov s takým potešením vyžívajú v prehrabávaní
sa špinou, ktorá je súčasťou ľudského života? Nemohol som si pomôcť, no pri
sledovaní seriálu Božena som mal pocit, že autorkám scenára išlo
predovšetkým o zobrazenie sexuálneho života Boženy Nemcovej a všetko ostatné
bolo druhoradé. Ostatne – ak už ideme až do takých detailov – ako mohli
scenáristky vedieť, kedy, kde a ako sa veľká spisovateľka milovala so svojím
manželom alebo s amantmi? Ako mohli verne zobraziť tieto erotické scény? Vari
niekedy stáli pri posteli Boženy Němcovej?
Chýba mi tu úcta a rešpekt k jednej z najvýznamnejších českých
literátok. A tiež rešpektovanie
práva na súkromie. Sexuálny život patrí k intímnym záležitostiam každého
človeka. Odsudzoval by som porušenie tejto intimity v prípade každého
človeka, tým viac v prípade spisovateľky, ktorej tvorba patrí ku klenotom
českej i svetovej kultúry. Tak sa znovu a znovu pýtam: prečo sa
tvorcovia seriálu natoľko vyžívali v erotických scénach? Veď už
z úcty k veľkej umelkyni sa mohli vyjadriť decentnejšie,
s väčšou úctou a rešpektom.
V živote človeka musí mať dôležité miesto
posvätnosť, úcta k mravným hodnotám. Ak sa toto stratí, spoločnosť začne
upadať. Vidíme to dnes a denne v celej Európe, ba v celom
západnom svete, ktorý sa odtrhol od Boha.
V záujme objektivity treba konštatovať,
že Božena Němcová nebola svätica. Sú známe jej škandalózne milostné aféry.
Nebolo by správne glorifikovať jej osobnosť. Mala síce katolícky krst aj sobáš,
ba sporadicky chodila aj do kostola, ale k sviatostiam nepristupovala. Nežila
teda ako vzorná katolíčka a nebola ani vzornou manželkou. Zanedbávala
domácnosť, nevedela hospodáriť s peniazmi, atď. Lenže to nie je dôvod kydať na
ňu špinu a do podrobností rozpitvávať jej milostný život.
Musíme tiež uviesť poľahčujúce okolnosti,
ktoré mohli prispieť k jej spôsobu života. Vydávala sa v sedemnástich rokoch za
muža, ktorý bol o pätnásť rokov starší. Na tomto sobáši trvala jej matka, takže
budúca veľká spisovateľka bola vystavená nátlaku pri tomto veľmi dôležitom
životnom kroku. Možno aj v tom bol pôvod problémov jej manželstva s Josefom
Němcom. Pritom Josef Němec nebol v princípe zlým človekom, naopak, bol to
úprimný vlastenec a práve on pomohol svojej manželke dostať sa do kruhov
významných českých osobností.
Božena Němcová bezpochyby verila v Boha, ale
tak svojsky. Nebola z nej vzorná katolíčka, dokonca brojila proti
Katolíckej cirkvi. Aj tu jej však musíme priznať isté poľahčujúce okolnosti.
Dostala sa pod silný vplyv výrazných osobností vo vtedajšom českom národnom
obrodení, ktorého významní predstavitelia (ako napríklad Josef Kajetán Tyl,
Karel Havlíček Borovský, ale aj mnohí iní) dávali nepokryte najavo svoj odpor
ku katolíckej viere. Túto generáciu charakterizoval výrazný kult Jana Husa a
husitstva, ktorý silne poznamenal aj Boženu Němcovú. Bohužiaľ, pravoverne
katolícky prúd národného obrodenia v Prahe tej doby bol slabý a Němcová sa k
nemu nikdy neprepracovala.
Ak chceme objektívne posudzovať Boženu
Němcovú, musíme vidieť aj pozitíva jej života. Aj keď inklinovala k
voľnomyšlienkarstvu, z jej diel vyplýva úcta k ľuďom, ktorí boli veriaci
katolíci. V celej svojej tvorbe zdôrazňovala nevyhnutnosť dobra ako protikladu
zla, ktoré ničí ľudské šťastie a životy. Dobro v jej tvorbe predstavujú zbožní
ľudia, konajúci podľa Božích zákonov, zatiaľ čo vyslovené zlo zastupujú
bezbožníci, majúci na zreteli predovšetkým svoj vlastný prospech. Pritom však
ľudí neidealizovala. V jej tvorbe sa často aj dobrí ľudia, ktorí sú
prezentovaní ako kladné postavy, dopúšťajú ťažkých hriechov a previnení.
Celkovo však Božena Němcová systematicky zdôrazňovala potrebu dobra v ľudskom
živote, ktoré pramení v religiozite ľudí, a dávala ho do kontrastu so
zlobou odpadlíkov od Boha. Vo svojej tvorbe nikdy nebojovala proti Bohu.
V jej dielach sú často zobrazované základné
kresťanské rituály, predovšetkým chodenie do kostola, a modlitby, či už za
odpustenie vlastných hriechov alebo za odpustenie previnení iných ľudí, ale aj
za Božiu pomoc v núdzi. Dávala tiež priestor opisu niektorých sviatostí.
A znovu, neodbytne sa vraciam k otázke:
ako je možné tolerovať dlhé erotické scény, pri ktorých sledujeme, ako veľká
česká spisovateľka postupne smeruje k dosiahnutiu vyvrcholenia v objatí
manžela či milenca? Mnohé veci sa predsa dajú naznačiť. Nemusíme do detailov
vidieť každú milostnú avantúru, nemusíme počuť každý roztúžený vzdych. Alebo
niekto cíti potrebu za každú cenu kaziť morálku spoločnosti?
Ostatne, dejiny ľudstva poskytujú mnoho
dôkazov o tom, že akékoľvek porušenie katolíckeho učenia o manželstve a
neprípustnosti mimomanželského pohlavného styku bolo sprevádzané skazou v
podobe šírenia pohlavných chorôb, rozpadu manželstiev a nárastu počtu „žijúcich
sirôt žijúcich rodičov“, teda najdúchov, „odložených“ matkami nechcených detí.
Aj preto treba jasne povedať, že spomenutý seriál je jednak prejavom neúcty k
veľkej českej spisovateľke a jednak ohrozuje morálku spoločnosti.
Je nevyhnutné začať s mravnou očistou
spoločnosti. Okamžite, nekompromisne! Kým nie je neskoro. Potrebujeme
mravnostnú cenzúru! Áno, nebojím sa verejne prezentovať túto požiadavku. Musíme
realizovať radikálnu mravnú očistu spoločnosti. Nech neskončíme ako Francúzsko,
ale aj iné krajiny Západu, ktoré čaká bolestná katarzia.
Karol Dučák
::
Vážený čitateľ,
pomôžte nám skvalitniť tento portál, prispejte svojím komentárom, vyjadrite
svoj názor...
(redakčný dotazník)
V súčasnej filmovej a televíznej tvorbe prevládajú tendencie, ktoré ma ako potenciálneho diváka odrádzajú, preto radšej sledujem staršie filmy a programy...
OdpovedaťOdstrániťČlovek sa dnes musí báť, čo všetko uvidí, čo mu „umelci“ ponúknu.