Starozákonná Kniha proroka Malachiáša upozorňuje na to, že aj keď sa môže niekedy zdať ako výhodné páchať zlo, skôr či neskôr príde čas, keď sa ukáže rozdiel „medzi spravodlivým a nespravodlivým, medzi tým, čo slúži Bohu, a tým, čo mu neslúži“ (Mal 3, 18). Boh v pravej chvíli zasiahne, vtedy obstojí len ten, kto zachováva jeho zákon. Je múdre na to myslieť, pripravovať sa, konať pokánie: „Lebo, hľa, deň prichádza, blčí ako pec a všetci namyslenci a všetci, čo páchajú bezprávie, budú plevou. Deň, ktorý prichádza, ich spáli – hovorí Pán zástupov, a nenechá z nich ani koreň, ani konár. Vám však, ktorí sa bojíte môjho mena, vyjde slnko spravodlivosti, ktoré má na krídlach uzdravenie“ (Mal 3, 19–20).
Slová o poslednom súde nachádzame
i v Novom zákone. Sú teda platné naďalej, netýkajú sa len minulosti,
ale aj – a hlavne – prítomnosti a budúcnosti. Ježiš vo svojej
eschatologickej reči hovorí o zborení chrámu a pozemského Jeruzalema.
Nezostane kameň na kameni. Národ povstane proti národu, ľudia budú proti sebe
bojovať, kresťania budú prenasledovaní. Rozmôže sa nenávisť a zrada: „Budú
znamenia na slnku a mesiaci i na hviezdach a na zemi budú národy
plné úzkosti a zmätku z hukotu mora a vlnobitia. Ľudia budú
zmierať od strachu a očakávania toho, čo príde na svet, lebo nebeské
mocnosti sa budú chvieť“ (Lk 21, 25–26).
Nepoznáme dátum konca sveta, nevieme, kedy sa
naplnia všetky predpovede Písma. Navyše, v dnešnom babylonskom pomätení
sme náchylní tie predpovede spochybňovať alebo zľahčovať. Počúvame, že sú to
len obrazy, symboly, alegórie, prípadne náboženské fantázie. Podľa toho niekedy
konáme – akoby koniec ani nemal nastať. Lenže on nastane. A má
i celkom osobný rozmer. Nemusíme žiť v strachu z konca sveta, je
pravdepodobné, že ešte skôr príde náš koniec, čiže smrť. Koniec našej pozemskej
púte zapadne do rámca apokalypsy.
* * *
Význam slova apokalypsa si zvyčajne spájame
s koncom sveta, s niečím hrôzostrašným, s pohromou a súdom.
To je však iba časť pravdy. Prvotný význam slova poukazuje na zjavenie
a odhalenie, osvetlenie Božieho zámeru. Koniec dejín nebude samovoľný ani
samoúčelný, patrí k projektu stvorenia. O tom píšu biblické
apokalyptické spisy. Ich hlavnou témou je nastolenie Božej vlády nad svetom.
Táto vláda je trvajúcou skutočnosťou, ale naplno sa prejaví, keď uplynie čas,
ktorý nám bol daný. Apokalyptické posolstvo je súčasťou evanjelia – Kristova
Cirkev (Boží ľud) cez súženie a prenasledovanie smeruje k večnej
sláve. Vedomie konca nemusí byť zväzujúce, malo by viesť človeka k zodpovednosti
a prehĺbeniu viery.
Dejiny sveta majú svoj začiatok i koniec.
Spejú k bodu Omega, ktorý nebude pádom do ničoty, ale zavŕšením. Osud
každého človeka bude pritom naviazaný na jeho životné rozhodnutia.
Milosrdenstvo nás nezbavuje zodpovednosti: „Úspech sveta nezávisí od nás, je
v Božích rukách. Ale kresťan zároveň vie o tom, že nemôže robiť
hocičo, že jeho činnosť nie je hrou, ktorú by Boh toleroval bez toho, že by ju
bral vážne“ (Benedikt XVI.: Úvod do kresťanstva).
Človek na istom stupni zrelosti si nebude
zakrývať oči pred zjavnou pravdou. Náš koniec sa blíži. Realite života
a smrti neunikneme. Nemáme právo podceňovať váhu tohto poznania, ono dáva
životu vážnosť i hodnotu.
Prvotný poriadok stvorenia bol narušený
hriechom. Pri Kristovom druhom príchode bude obnovený. Na konci teda nebude
rozklad, ale koniec bude vlastne začiatkom nového spôsobu existencie,
v ktorej už nebude časopriestor, iba večnosť v Bohu. Človek sa stáva
celým v súzvuku s celkom, v harmónii so všetkým, čo je krásne,
dobré a vznešené. V spojení s Kristom sa stáva súčasťou dejín
spásy. Táto mystická jednota (Corpus Christi mysticum) je veľkou pravdou viery.
* * *
Očakávanie konca sveta a posledného súdu
sa občas premieňalo na úzkosť, hlavne vtedy, keď sa blížili termíny stanovené
na základe rôznych teórií. Takýmto termínom bol napríklad rok 666 ako analógia
s biblickým stvorením, ktoré bolo ukončené šiestym dňom. Mnohí ľudia očakávali
koniec sveta aj v roku 1000. Toto očakávanie vtedy na niektorých miestach
prerástlo do nepokojov i konfrontácie s cirkevnou hierarchiou. Strach
nie je dobrým radcom, ak človeka ovládne, vedie ho do pazúrov diabla. Ježiš
vyzýva na bdelosť a rozvahu. Na otázku, kedy nastane koniec sveta,
odpovedá: „O tom dni a o tej hodine nevie nik, ani nebeskí anjeli,
ani Syn, iba sám Otec“ (Mt 24, 36). Je to teda tajomstvo ukryté pred celým
stvorenstvom. Na naše dobro.
Človeku neosoží, keď vie alebo vlastní viac,
než potrebuje. Svätci mnohých storočí kresťanstva si to uvedomovali, dávali
prednosť skromnosti, askéze, chudobe. Na ceste k svätosti treba odložiť
všetku príťaž, všetko zbytočné a obmedzujúce. Dá sa to prirovnať
k výstupu na vysokú horu. Zvládnutie výstupu si niečo vyžaduje, ale každá
zbytočnosť v batohu spôsobuje úbytok síl.
Kto žije živočíšne, pre telo a mamonu,
chystá hostinu červom. Jedine duchovná cesta dáva slobodu a spásu.
Očakávanie Kristovho druhého príchodu je prejavom živej viery. Kresťania vždy
volali: Príď, Pane Ježišu! Nad všetkými obavami a pochybnosťami víťazí túžba
po nastolení Božej vlády, vlády spravodlivosti, lásky a pokoja.
Ján Maršálek
(Úryvok z knihy Kristus prichádza, ktorá vyšla vo vydavateľstve Post Scriptum.)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.