Alexandr Solženicyn: Dvě stě let pospolu (1795–1916)
Praha, Academia, 2004
Alexandr Solženicyn: Dvě stě let pospolu (1917–1995)
Praha, Academia, 2005
Alexander Solženicyn v dvoch objemných
zväzkoch zachytáva históriu „židovskej otázky“ v Rusku, vecne
a pomerne podrobne píše o rusko-židovských vzťahoch, zachytávajúc
obdobie zhruba od konca 18. storočia až po koniec 20. storočia. Tieto vzťahy
významne ovplyvnili tamojší spoločensko-politický vývoj, čo neprekvapuje, keď
si uvedomíme, že na území ruského impéria žila vtedy približne polovica
celosvetovej židovskej populácie.
Postavenie Židov v ruskej spoločnosti, poznamenáva autor, sa časom menilo – niekedy boli obmedzovaní, niekedy zas istým spôsobom zvýhodňovaní. Z hľadiska zákonodarstva sa Židia dlhodobo považovali za vyčlenenú skupinu obyvateľstva, čo bolo zdrojom napätia. Hlavne v nepokojných časoch dochádzalo k sporom, nedorozumeniam i k pogromom, ako napríklad po zavraždení cára Alexandra II. v roku 1881.
Koniec 19. storočia priniesol vzostup
revolučného hnutia, pričom „radikálna revolučná cesta získavala čím ďalej
väčšiu podporu práve medzi židovskou mládežou“. Židovským revolucionárom
však nemožno pripisovať pohnútky vždy protiruské. Boli to ľudia, ktorí sa
odcudzili vlastnej duchovnej kultúre a náboženstvu a napriek tomu
verili, že naďalej slúžia záujmom židovstva. Chceli zvrhnúť cára, bojovali za socializmus
– náboženstvo bez Boha.
Prvé roky 20. storočia v Rusku boli
poznačené spoločenským vrením. Ako konštatuje autor, došlo ku konfliktom a
vzájomným útokom, v niektorých oblastiach sa Židia začali ozbrojovať
a vytvárať obranné oddiely, k násilnostiam dochádzalo na oboch
stranách. Až prišiel rok 1917 a s ním prudké zosilnenie politickej
aktivity židovstva. Židia po prvý raz v dejinách Ruska obsadili vysoké
štátne funkcie, mali významné postavenie vo viacerých výkonných orgánoch novej
štátnej moci. Mimoriadne veľký bol podiel Židov v Čeke (tajná
polícia), ktorá rozpútala červený teror. Je preto pochopiteľné, že „ruské
obyvateľstvo bežne považovalo nový teror za teror židovský“. Ale Solženicyn
zdôrazňuje, že revolúciu, respektíve októbrový prevrat neurobili Židia, veď
v rámci štátu tvorili nepočetnú menšinu: „My sami sme zavinili tú
katastrofu... (...) Áno, v roku 1917 sme si svoj osud zvolili sami,
z vlastnej hlúpej hlavy, počínajúc februárom až po október a december
toho roka.“
A. Solženicyn skúma problematiku
rusko-židovských vzťahov bez predpojatosti, na základe faktov
a dokumentov. Z úcty k pravde je kritický k jednej
i druhej strane, poukazuje na klady aj zápory v dejinách vlastného
národa a usiluje sa pochopiť Židov s ich „pocitom vyvolenosti“,
ktorý im spôsobil aj mnohé problémy. Ako píše, Židia vynikajú „citlivosťou
k prúdom doby“, pohotovo sa odvracajú od toho, čo zaniká, a keď
niekde vypučí výhonok čohosi nového, hneď si to všimnú a ochotne prijímajú
a podporujú črtajúcu sa zmenu... Tak či onak, pripomína autor, je dôležité
hľadať porozumenie a zmierenie: „Naša planéta je predsa dnes malá
a aj po rozdelení ostaneme susedmi.“
Ján Maršálek
::
Recenzujeme diela A. Solženicyna:
::
Prosíme, podporte naše úsilie – komentujte, vyjadrite svoj názor na publikovaný článok... a odoberajte náš vestník (podrobnejšie informácie).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.