- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Odporúčaný článok: Človek ako boh (peklo na zemi) - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

8. novembra 2024

Hlinka živý...

 

Martin Lacko (zost.): Andrej Hlinka v poézii

Bytča, Slovenský dejepisný spolok, 2024 (druhé doplnené a rozšírené vydanie)

„Hlinka! – to srdce je nášho rodu.
Hlinka! – to víťaz našej slobody.“
(Andrej Žarnov)

Kňaz, politik, štátnik Andrej Hlinka (1864–1938) patrí k najväčším postavám našich národných dejín. Je preto náležité, že o ňom a na jeho počesť bolo vytvorených mnoho umeleckých, literárnych diel, osobitne básní. A práve takto zameranú básnickú tvorbu predstavuje, respektíve pripomína pomerne rozsiahla antológia, ktorú zostavil historik Martin Lacko.

Ako čítame v úvodnom slove zostavovateľa, antológia vychádza pri príležitosti 160. výročia narodenia Andreja Hlinku. Obsahuje úctyhodný počet 115 básní, napriek tomu je iba výberom: „Nebolo v silách a možnostiach jedného človeka zhromaždiť všetky básne zložené Andrejovi Hlinkovi. To ani nebolo cieľom...“ Ide zrejme o to, aby sa verejnosti ukázal „obraz hlbokej úcty“, ktorú k Hlinkovi prechovávali básnici staršej i novšej doby. Ich menoslov je naozaj pozoruhodný, sú v ňom známi i menej známi, ako aj príležitostní autori; z tých renomovaných spomeňme napríklad Andreja Žarnova, Valentína Beniaka, Pavla Gašparoviča Hlbinu, Janka Silana, Svetloslava Veigla, zo súčasných Ladislava Lajčiaka, Štefana Moravčíka, Jaroslava Rezníka... Pendantom je báseň samého Andreja Hlinku K otčine, ktorou ako mladý bohoslovec reagoval na zrušenie Matice slovenskej a troch slovenských gymnázií v roku 1887.

Historickú pravdu nemožno zničiť, ona skôr či neskôr vyjde na povrch, i keď má mnohých neprajníkov. V konečnom dôsledku o všetkom rozhoduje Prozreteľnosť. A tak muž, ktorý sa stal otcom aj vodcom národa, „vynoril sa z horúcej magmy dejín“ (Svetloslav Veigl), keď nám šlo o prežitie, aby splnil svoju životnú úlohu, vyjadrenú heslom Za Boha život, za národ slobodu! Veiglove verše neklamú:

„Jak Mojžiš v Božom mene
viedol náš národ púšťou
do zasľúbenej zeme.“

Obohatením publikácie je doslov Františka Vnuka. Nestor slovenskej historiografie vyzdvihuje Hlinkovu zásadovosť, neochvejnosť a obetavosť: „Od prvých rokov svojho dospelého života až po smrť Hlinka sa usiloval o to, aby pracovitý slovenský ľud, z ktorého vyšiel, mohol zaujať také miesto medzi kultúrnymi národmi Európy, aké mu zaslúžene patrí. (...) Burcoval a prebúdzal z pasivity do pozitívnej a plodonosnej práce... Nedal sa odstrašiť presilou ani zlomiť zlobou a násilím protivníka.“ František Vnuk ďalej konštatuje: „Hlinkov pevný postoj, nezlomená vôľa a neochvejná viera mu zaistili vo vďačnom národe také dôstojné postavenie, že to museli – i keď občas s nevôľou – rešpektovať aj jeho politickí a ideoví protivníci...“

Napokon, aby sme zarámcovali túto krátku recenziu, uveďme ešte aspoň dva verše z básne Valentína Beniaka Hlinka živý:

„I keď ho nenávidíš, musíš ho milovať,
bo svedomím ti hýbe, jak biela inovať...“

 

Ján Maršálek


::

Súvisiaci príspevok: Otec národa Andrej Hlinka.


::

Preberanie z tejto stránky je dovolené iba na nekomerčné účely, s podmienkou uvedenia autora a zdroja (priestornet.com).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Pravidlá diskusie v PriestorNete

1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.