Jozef Kútnik Šmálov:
Literárna kritika ako poznávanie a hodnotenie
Bratislava, Lúč, 2004
Katolícky kňaz, všestranný literát, prekladateľ, kritik, literárny a kultúrny historik Jozef Kútnik Šmálov (1912–1982) je autorom niekoľkých knižných diel, ako aj veľkého množstva článkov, štúdií a recenzií. Naplno sa rozpísal koncom tridsiatych rokov minulého storočia, stal sa uznávanou autoritou, ale po roku 1948, keď ho totalitný režim vyradil z literárneho i vedeckého života, mohol publikovať už len sporadicky, preto viaceré práce zostali v rukopise. Až po jeho smrti, v nových, slobodných pomeroch vyšli ďalšie diela. V roku 1992 bola vydaná monografia o jeho živote a tvorbe z pera Ladislava Hanusa.
Recenzovaná publikácia predstavuje Šmálova ako
literárneho kritika. Ide o pomerne rozsiahly a možno povedať reprezentatívny
výber, do ktorého sú zaradené príspevky z novín, časopisov i knižných
vydaní. Zostavovateľ a súčasne autor úvodnej štúdie a edičnej
poznámky Július Pašteka rozdelil vybrané texty do štyroch častí. Prvá obsahuje
všeobecnejšie state zamerané na podstatu umenia a jeho kritického
hodnotenia, do druhej časti sú zaradené texty o surrealizme
a nadrealizme, v tretej nájdeme profily viacerých slovenských
spisovateľov, literárnohistorické i teoretické štúdie (teória drámy,
ľudová slovesnosť) a do štvrtej časti sú zahrnuté recenzie súvekej tvorby.
Vydanie literárnokritických prác Jozefa
Kútnika Šmálova je pozoruhodným a prínosným edičným počinom. Príspevky
doteraz roztratené sa dostali do jedného zväzku, ktorý môže poslúžiť ako
študijný materiál, ako cenný zdroj informácií pre každého, kto sa vážnejšie
zaoberá literatúrou. Kniha je prehľadne a účelne usporiadaná, chýba
v nej však menný register. Treba tiež spomenúť, že dobrý dojem trochu
kazia miestami sa vyskytujúce jazykové či gramatické chyby a nejasnosti súvisiace
zrejme s prepisom textov do súčasnej spisovnej normy.
Problematikou literárnej kritiky sa Šmálov
zaoberal seriózne, považoval ju za rovnako dôležitú ako ktorúkoľvek inú oblasť
literatúry. Venoval sa aj otázke jej metodológie. Hovoril pritom o potrebe
návratov k prameňom univerzalizmu, k filozofii, lebo „jedine
filozofia umožňuje dorozumenie, syntézu“ (s. 36). Interpretácia je podľa
neho iba prvým stupňom kritiky, druhým stupňom je hodnotenie, a to
hodnotenie v mene čohosi, teda postavené na určitých (pevných) zásadách.
Ako zdôrazňuje: „Pravá kritika neoddeľuje od seba to, čo Boh spojil:
tvar a ducha. Tvar nemôže byť sám osebe. Tvar predpokladá vždy čosi, čo
stvárňuje“ (s. 37). Umenie je intuitívne poznanie a poslaním kritiky
je toto intuitívne poznanie rozumovo prepracovať a zhodnotiť. V tejto
súvislosti zastával názor, že kritik musí mať nielen intelektuálne, ale aj
morálne kvality.
Šmálov uprednostňoval tvorbu spätú
s národnými a kresťanskými hodnotami, ale napriek svojej jednoznačnej
svetonázorovej orientácii nebol jednostranný ani tendenčný, nepropagoval nijakú
skupinu alebo smer (tak napríklad bez predsudkov prijal Novomeského zbierku Svätý
za dedinou, označiac autora za básnika s hlbokým životným ponorom).
Razantne a zásadovo presadzoval umenie hĺbky a ducha, odmietal
prílišnú zmyslovosť, formalizmus či nedisciplinované improvizovanie. Mal preto,
pochopiteľne, rezervovaný postoj k moderne. Nadrealizmus (surrealizmus)
vnímal ako deštruktívny a nelogický – založený na rozbíjaní obsahu, formy
i jazyka. Na druhej strane pripomenul, že ho netreba odsudzovať, lebo za istých
okolností môže byť pozitívnym prvkom vo vývine poézie. Napokon, časom sa
potvrdilo jeho presvedčenie, že toto hnutie má len prechodný charakter.
Podobne, a trochu prekvapujúco, odmietal (mnohé) súdobé prejavy katolíckej
moderny. Jej predstaviteľom, najmä Dilongovi, vyčítal nadmernú emocionálnosť,
hračkárenie, povrchnosť. Tento jeho postoj sa dá vysvetliť aj tým,
že za katolícku tvorbu v pravom zmysle slova považoval len
tvorbu prísne náboženskú, pevne spätú s učením Cirkvi. Vo všeobecnosti
však pripúšťal možnosť vlastného omylu, nesprávneho úsudku. Uvedomoval si, že „literárny
historik po čase, keď sa veci ustália a rozložia, keď opadne bojové
napätie, vidí omnoho jasnejšie. No čakať pohodlne a spokojne až na
stanovisko literárnohistorické môže si dovoliť iba ten, kto sa zriekol odvahy
žiť, odvahy zasahovať do vývinu“ (s. 95).
Z predmetného knižného výberu vidno, že
Šmálov nesledoval výlučne aktuálnu produkciu, ale kriticky reflektoval aj diela
z predchádzajúcich období, počnúc barokom. Obsiahol pritom azda všetkých
významných tvorcov našej literatúry. A recenzoval aj preklady diel
zahraničných autorov. Zaoberal sa všetkými literárnymi druhmi, no najbližšia mu
bola poézia, ktorá má podľa neho vedúce postavenie v našej národnej
spisbe; venoval jej preto najviac pozornosti. Zvlášť kladne hodnotil básnickú
tvorbu Valentína Beniaka. Nachádzal v nej žalmickú šírku a prorockú
zanietenosť, národovectvo i európanstvo, tvárny i myšlienkový
dynamizmus.
Jozef Kútnik Šmálov nebol iba literárnym
kritikom, jeho záber bol omnoho širší, no táto oblasť jeho tvorivých aktivít je
nepochybne dôležitá, možno najdôležitejšia. Do práce sa vkladal celý,
tvorbu chápal ako obohacujúci kryštalizačný proces, ako rast nad seba samého.
Stojí za to oboznámiť sa s jeho slovami a myšlienkami. Podporoval
umenie spočívajúce v jednote pravdy, krásy a dobra, umenie pre život.
Pri istej príležitosti napísal: „Pravá tvorba korení totiž
v skutočnosti. Vychádza z bytostného podkladu a smeruje
k jeho zachyteniu.“
Ján Maršálek
::
PriestorNet patrí ľuďom súcim na slovo,
rozhľadeným a kultivovaným...
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.