Jaroslav Durych: Boží bojovníci
Olomouc, Matice cyrilometodějská, 2003
Náboženské eseje českého katolíckeho
spisovateľa Jaroslava Durycha (1886–1962), vybrané a usporiadané jeho
synom Václavom, sú priamym prejavom autorovho svetonázoru, jeho katolíckeho
zmýšľania a pevného ukotvenia v učení Kristovej Cirkvi. Sú to texty
o Božích bojovníkoch, o ľuďoch, ktorí dosiahli svätosť, predovšetkým
o mučeníkoch za vieru – texty hĺbavé, myšlienkovo čisté a vyzreté.
Životopisy svätých sú prameňom poznania, útechy a povzbudenia. Všetci svätí a blahoslavení „tvoria jednu dôverne spätú a láskou prepojenú Božiu rodinu“. Osobitne dnes, keď je všeobecný zmysel pre najjemnejšie a najvyššie veci povážlivo oslabený, je žiaduce pripomínať si veľké postavy Cirkvi a ich hrdinský zápas o záchranu duší. Napokon, ako pripomína autor, „históriu pred Bohom nerobia vladári, ale svätci“ a „o večnej spravodlivosti nerozhoduje krik a sila a milióny a desiatky miliónov ľudí, ale iba Boh“.
O mučeníctve sa v našich časoch,
poznačených sekularizmom, hovorí veľmi málo, akosi ostýchavo alebo
s nepochopením až odporom, a to aj medzi veriacimi. Ale skúšky
prichádzajú a budú prichádzať, nedá sa im vyhnúť. V eseji Úzke
drevo kríža čítame: „Svetská sláva vyžaduje veľký priestor a veľa
hmoty... Jej dobyvatelia túžia po kresle širokom, ťažkom, pohodlnom
a viditeľnom...“ Oproti tomu kríž nezaberá mnoho miesta, týči sa
nahor, do zeme je len zasadený. Kríže sú skromné, vždy a všade sa ich dosť
zmestí. Duchovne vyspelý človek si uvedomuje obmedzenosť času a priestoru
a neobmedzenosť večnosti a Božieho zákona: „Najvyššie šťastie
nemiluje veľké priestory a okázalosť; naopak, čím je mocnejšie, tým väčšmi
sa stotožňuje s úzkym drevom kríža...“
Časný život nevylučuje nijaké prekvapenie
a povinnosťou človeka je, aby sa snažil v každej skúške obstáť.
Kresťanská láska zaväzuje, zároveň dáva silu i jemnosť, schopnosť
rozlišovania, a to všetko v súlade s rozumom: „V láske
k Bohu je rozum z ľudských schopností najvyšším
a najdokonalejším pomocníkom. Dáva zmysel všetkému, na čo sa človek vo
vzťahu k Bohu pozrie a čoho sa dotkne.“
Kresťania by nemali očakávať, že nájdu na
tomto svete pokoj. „Svetský pokoj by bol znamením veľkého nebezpečenstva,“
píše autor v eseji Krvavý pot, bol by znamením straty viery,
znamením sebauspokojenia a prehry. Boj medzi dobrom a zlom neustáva: „S
diablom nie je možné ani chvíľkové prímerie. (...) To si majú uvedomiť všetci
kresťania, aby nepodľahli klamu.“
Zákon viery nám káže nerobiť kompromisy
s týmto svetom. Máme byť pripravení na všetko, i na mučeníctvo. Naša
činnosť, naša práca je neprestajne ohrozovaná – žiadna poisťovňa, žiadna
koalícia, žiadne medzinárodné usporiadanie nám nezaručí trvalú bezpečnosť, nič
na tomto svete nám nedá spoľahlivú, nenarušiteľnú istotu: „V našom
prostredí, kde je toľko vecí popletených, je nevyhnutné poukázať na to, že
práve cesta, ktorá takmer celkom zarástla tŕním a bodľačím, je jediná
cesta skutočnej záchrany...“ Všetko môžeme stratiť, ale ak si zachováme
vieru, zvíťazíme!
Autor vzdáva hold misionárom a mučeníkom
(osobitnú pozornosť venuje prenasledovaniu kresťanov v Japonsku v 17.
storočí), mužom a ženám živej viery. Ukazuje svoju hrdosť na Cirkev.
Uvažuje o pravdách viery a ide pritom do hĺbky, poukazujúc na tajomné
pôsobenie Prozreteľnosti v dejinách a na hrdinskosť ľudí, ktorí svoj
život odovzdali Bohu. Je však realistom, vidí aj biedu a pomýlenosť,
krízový stav sveta. „Ľudský rozum zapadol v svojej kritickosti do
patologického stavu,“ mnohým sa zdá, že súhlas s akousi politickou
väčšinou je „ľahkým krokom“, ktorým dôjdu do neba, dôsledkom je nárast
vlažnosti a zbabelosti vo veciach viery, avšak jedinou cestou záchrany je
cesta obety.
Jaroslav Durych v svojich esejach
osvetľuje slávu Kríža a vznešenosť kresťanstva. Zdôrazňuje, že katolícke
vyznanie viery je zároveň vyznaním nádeje a lásky, večnosti a chvály.
Jeho syn Václav v doslove vydania medziiným píše o paradoxnej
aktuálnosti úvah o mučeníctve: „Môžeme si byť naozaj istí, že nemôže
byť nič príšernejšieho než nemecké koncentráky a súostrovie Gulag?“
A dodáva: „Preto, a samozrejme nielen preto, sa mi zdá, že toto
tvrdé čítanie má i dnes v našej krajine nezastupiteľné poslanie.“
Vskutku, Kristov kríž je znamením, na ktorom sa lámu dejiny sveta.
Ján Maršálek
::
Súvisiace články:
Duchovná rukoväť kardinála Saraha
::
PriestorNet patrí ľuďom súcim na slovo,
rozhľadeným a kultivovaným...
Staňte sa jeho priaznivcom: podrobnejšie informácie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Pravidlá diskusie v PriestorNete
1. Komentovať jednotlivé príspevky môže každý záujemca, a to pod svojím menom, značkou alebo anonymne.
2. Komentáre nesmú obsahovať vulgarizmy ani urážlivé a nemravné vyjadrenia, nesmie sa v nich propagovať násilie; zakázané sú aj ostatné neetické prejavy, napríklad nepodložené obvinenia. Komentár by mal byť zameraný na predmet príspevku a nie na osobu autora či redaktora.
3. Komentáre nesúladné s predchádzajúcim ustanovením, rovnako tak bezobsažné komentáre, nebudú publikované.
4. Diskusia je moderovaná – znamená to, že zverejnenie komentára nie je okamžité, ale závisí aj od časových možností redaktora. Redaktor má právo odmietnuť, čiže nepublikovať komentár aj bez udania dôvodu.
5. Odoslaním komentára jeho autor vyjadruje súhlas s týmito pravidlami.